Když jsem začínala, učitelé mě vypískali. Dneska nás školy samy zvou.
Eva Nečasová se rozhodla, že místo lamentování nad českým školstvím vezme změnu do vlastních rukou. A že to nebude žádná změna kosmetická, ale rovnou systémová. S týmem kolegů v neziskové organizaci AI dětem vzdělává pedagogy, připravuje děti a občas i jejich rodiče na svět, kde umělá inteligence nebude doplňkem, ale realitou každého dne.
Od školní lavice k AI
Zárodek AI dětem vznikl z osobní frustrace. Popisuje Eva začátek své cesty.
Syn šel do školy a učitelé nechtěli pracovat s technologiemi.
Sama z technického prostředí, s láskou ke strojům zděděnou po tátovi ajťákovi, chtěla změnit přístup ke školní výuce. Nešlo jí ale o technokracii. Šlo o děti.
Pozorovat je, jak se vzdělávají, jak se jim dá pomoct, to je můj hnací motor.
Říká bez patosu.
AI ji nadchla, když zjistila, že díky strojovému učení jde dětské nápady typu „raketové boty“ přiblížit realitě. A když získala první finance, neváhala: „Zavolala jsem kámošce Jitce, jestli by mi s tím trochu nepomohla. Netušila, do čeho se navezla.“
Učitele je vypískali, pak přišlo GPT
Organizace oficiálně vznikla začátkem roku 2022 – ještě dřív, než se svět zbláznil z Chat-GPT. A začátky nebyly růžové. „Chodili jsme po sborovnách a učitelé nás s umělou inteligencí doslova vypískali“, přiznává otevřeně. Jenže pak přišel podzim 2022 a s ním první boom generativní AI.
Najednou se začali ptát i ti, kdo předtím kroutili hlavou. Eva a její tým byli připraveni. Měli materiály, měli strukturu, měli drive.
Začali jsme přenášet věci ze zahraničí, dneska už spíš tvoříme vlastní a inspirujeme i jinde.
Tři pilíře změny: vzdělávání, metodika a technologie
„Zní to možná nabubřele, ale chceme systémovou změnu,“ říká Eva. AI dětem na tom pracuje se třemi nástroji:
- Školením pedagogů – od organizování příměstských táborů, víkendových škol, po webináře a výjezdy do škol po celé republice.
- Metodickou podporou – včetně tvorby materiálů, jak o AI s dětmi mluvit, kdy s tím začít a co si ohlídat.
- Technologickým řešením – vlastní aplikací Tiny, která pomáhá učitelům zvládat realitu přeplněných tříd a různorodých potřeb jednotlivých žáků.
Název „Tiny“ vznikl z ambice být „neviditelným pomocníkem“. Vysvětluje Eva Nečasová a zároveň doplňuje:
Já osobně bych si nepřála, aby ve třídách byly AR brýle. Chci, aby technologie pomáhala, lidi sbližovala, nechceme, aby byla mezi nimi vidět.
Učit jako Sokrates (jen s AI)
Eva se netají tím, že české školství jede stále ve stylu Marie Terezie. AI ale přináší pomyslnou facku, která to může změnit.
Vysvětluje:
Doteď jsme učili frontálně, hodnotili známkami. Ale AI vyžaduje změnu: aktivizační metody, rozšíření kompetencí, důraz na zpětnou vazbu.
Připomíná i klasické obavy: že děti zhloupnou, že budou podvádět.
Ano, pokud budeme pokračovat postaru. Ale když přístup změníme, AI nás může posunout.
A dodává s úsměvem:
Sokrates taky nadával, když se začalo psát na hliněné tabulky. Že prý zblbneme, protože už si nebudeme věci pamatovat.
AI jako posila pro učitele, ne jejich náhrada
Eva razí cestu, kde AI není strašák ani všemocný nástroj. Cílem naší organizace není dávat dětem jiné učivo, ale jinou formu podpory.
Každé dítě má své vlastní individuální tempo, jinou potřebu. A tohle učitel sám prostě neobsáhne.
A právě díky AI nástroji jako Tiny může učitel získat rychlý vhled do potřeb celé třídy – a reagovat na ně v reálném čase.
Podle Evy má dnes v průměrné třídě 14 z 20 dětí nějaké specifické vzdělávací potřeby. A že je více než na čase tento přístup změnit a zaměřit se na individualizovaný přístup.
My se bohužel tváříme, že učíme stejně všechny děti. To už fakt nejde.
VPS Centrum
Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.
A co rodiče?
Na otázku, jestli AI dětem myslí i na mámu s tátou u domácích úkolů, odpovídá jasně: „Rodiče jsou naše třetí cílovka.“ V AI dětem pro ně pořádají webináře a vzdělávací akce, ale kapacity jsou omezené. Hlavní směr míří do škol, kde může být dopad změny mnohem větší.

Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů
Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.
Kam směřujeme?
„Musíme děti rozvíjet na kognitivně náročnějších úlohách,“ shrnuje Eva.
Nestačí se něco naučit nazpaměť. Dnes musí děti umět informace posoudit, analyzovat, zpochybnit a ověřit. A právě v tom jim AI může být partnerem – pokud s ní budou umět pracovat.
A AI dětem tuhle dovednost učí. Bez hypu, bez předsudků, ale s jasným cílem: připravit děti na svět, který si dnes možná ještě neumíme představit.
Záznam z nejnovější epizody najdete na YouTube:
A nebo si ji dejte do uší na Spotify:
Na závěr se určitě hodí doplnit: vzdělávejte sebe, svoje děti a nedovolte, aby věci, které jste nemohli před lety změnit vy, dnes limitovaly vaše ratolesti. 🙂