Obsah článku:
Majitelé, správci webů a marketingoví guru, ti všichni letos řeší jedno společné téma, a tím je webová analytika. Svět už nebude jako dřív, jelikož nejuniverzálnější nástroj pro měření návštěvnosti webů Google Analytics – Universal Analytics (UA) přestane začátkem července 2023 sbírat data a my tak máme dvě možnosti.
1.) Přejít na Google Analytics 4, která je pro mnohé objektivně složitější,
2.) nebo si najít jinou alternativu. A jeden z těch alternativních nástrojů si v tomto článku představíme.
VPS Centrum
Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.
Jako správci WordPress webů se často setkáváme s dotazy na návštěvnost, zdroje, možnost reportingu a dalších užitečných dat. A Google Analytics 4 je prostě overkill pro naprostou většinu našich klientů, proto jsme už v loňském roce hledali jednoduššího nástupce, který se stane naším primárním měřícím systémem.
Plausible je open-source systém v moderním kabátě, kde ihned najdete základní grafy, zdroje návštěv, navštívené stránky, geografické rozdělení a typy zařízení (mobil, tablet, počítač). Tvůrci tohoto nástroje minimalistickým způsobem dokonale vystihli to, co naprostá většina provozovatelů webů chce vidět. Pokročilejší uživatelé si mohou nastavit měření předpřipravených událostí a propojení s Google Search Console.
Má pod 1 kB kódu, což je 45x méně, než má Google Analytics (gtag.js) a nezatěžuje načítání webových stránek.
Co je velká výhoda, pro toto období přechodu, je snadný import historických dat z Google Analytics, což neumí ani nové GA4. Týká se to však zatím jen placeného cloudového plánu, v self-hosted verzi to bude součástí příštího updatu. Sbírat data ale doporučujeme začít už nyní, ať pak můžete od července hladce navázat.
Kvůli klasickým GA-UA jste museli zajistit cookies lištu, ale pořád to šlo nastavit do režimu bez nutnosti sběru cookies, speciální úpravou GA měřícího kódu. U GA4 už toto neplatí a pokud někdo chce mít měření od Googlu, nejen, že musí dát na web lištu, která sbírá souhlasy, ale také pokud někdo souhlas nedá, nesmí se tato návštěva počítat.
Jelikož je Plausible open-source nástroj, data můžete snadno uchovávat na svém serveru a neposíláte je Googlu ani nikam jinam.
Krásný a rychlý interface, který podporuje také real-time statistiky. Kliknutím na jakákoliv data vytvořím filtr, kterým se na data dívám. Použitelné a intuitivní ovládání, což je veliký benefit oproti aktuální verzi GA4.
Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů
Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.
Přehledně ukáže zdroje, UTM kampaně, nebo nejčastěji navštěvované stránky:
U každého webu si můžete nastavit zasílání e-mailových reportů, které má Plausible předem připravené. Reporty návštěvnosti týdně/měsíčně jsou opravdu jen se základními informacemi a vypadají jako na obrázku níže. Druhá možnost je report aktuální návštěvnosti. Pokud chcete být informovaní o náhlém přívalu návštěvníků, Plausible vám zašle upozornění na e-mail.
Ze všech rozšíření měřícího kódu Plausible nejčastěji používáme “Outbound links”, což je měření odchozích kliknutí – tedy na jaké externí odkazy návštěvníci vašeho webu klikli a kam (ode)šli.
Na svůj web však nemusíte přidávat další kód, abyste si tento druh předpřipravených událostí začali měřit. Místo klasického kódu pro měření návštěvnosti jen zavoláte mírně upravený název skriptu: https://plausible.io/js/script.outbound-links.js
a v administraci Plausible vytvoříte vlastní událost, kterou nazvete Outbound Link: Click
. Tím zapnete zaznamenávání těchto odchozích kliknutí.
Pro měření událostí typu – navštívené děkovné stránky (po odeslání formuláře), stačí přidat v nastavení Cílů nový cíl a určit konkrétní URL adresu.
Když potřebujeme data zpracovávat v Data Studiu, přímo vytvářet publika pro GAds, spojit více návštěv od jednoho uživatele, dívat se na data pomocí segmentů, nebo zjistit demografická data návštěvníků (věk, pohlaví). Pokud nic z toho nepotřebujete (tak jako naprostá většina lidí), velice pravděpodobně Plausible poslouží dostatečně.
Pokud někdy GA4 potřebujeme, stejně tam přidáme také kód pro Plausible, ať máme po ruce i data o návštěvách, které nedaly souhlas s cookies.
Nejjednodušším způsobem, jak začít sledovat návštěvnost webu pomocí Plausible, je využití jejich spravované služby v Cloudu. V rámci které budete mít přístup k s celosvětové sítí CDN, garantují vám vysokou dostupnost, postarají se o zálohování, zabezpečení a údržbu. Touto volbou ušetříte nejen svůj čas, ale také čas svých vývojářů. Cena se odvíjí podle návštěvnosti a začíná na 9 USD/měsíc, u stránek s měsíčním počtem zobrazení do 10 tis.
Protože se jedná o open-source projekt, můžete si stáhnout zdrojový kód a spustit ho na vlastním serveru. V takovém případě neplatíte žádné měsíční poplatky a máte úplnou kontrolu nad svými daty. Nemusíte se tedy obávat o to, jak jsou vaše data zpracovávána jinými subjekty nebo, kde jsou uložena.
Pokud máte VPS od vas-hosting.cz, můžete si tam nainstalovat Plausible a provozovat ho tak zdarma, klidně pro stovky webů. Jak na to popisují v tomto návodu.
Proč budeme po konci Universal Analytics preferovat Plausible?
Co nám nyní na Plausible chybí a líbilo by se nám?
Našli jsme skvělou alternativu, kterou lze ve spojení s Váš Hosting nainstalovat a provozovat zdarma. Těšíme se na další aktualizace tohoto nástroje, ale již nyní splňuje nad očekávání potřeby naprosté většiny webů. Jednoduchý a rychlý interface dělá tento nástroj extrémně snadno použitelným.
Chcete-li také Plausible nainstalovat na svůj server, stačí napsat na podporu Váš Hosting.
Volejte +420 776 200 137 nebo pište info@vas-hosting.cz