“AI nám sebere práci”. Je jasné, že na to myslí téměř každý, kdo se už setkal s nástroji umělé inteligence. Letošní ročník AI restart dokázal, že se tahle obava naopak dá transformovat ve vlastní prospěch.
AI restart od začátku až do konce
AI Rychlík je rozjetej a to pořádně. Ale strach je limitující. A když nenaskočíme teď, tak už nikdy. Když to totiž zvládneme, AI nám ušetří až polovinu nákladů v marketingových kampaních. A ano, když se jí budeme bát, tak i nějakou tu pracovní sílu. Nicméně, to nebylo tou hlavní message, co si měli účastníci odnést. Řešili se hlavně otázky:
- Jak poznáme, kde naše kreativita balancuje na hraně zákona?
- A jaká je budoucnost používání AI a víme o ní skutečně vše?
- A to, co už víme skutečně využíváme na maximum?
Pokračujte dál.
VPS Centrum
Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.
Lukáš Benzl: „AI snižuje bariéry na trhu, všichni, kteří čekají na pokyny, už prohráli“

Lukáš Benzl, ředitel České asociace umělé inteligence, navázal na otázku, zda nám ujíždí pomyslný vlak a zda se ještě dá do něj nastoupit.
ČAUI sdružuje zhruba 250 firem a snaží se o aktivní rozvoj AI v ČR. Celá jeho přednáška se nesla v duchu transformace českých firem vzhledem k využívání umělé inteligence.
Zároveň dal nahlédnout za oponu programu Jsem v kurzu, který je z 82 % dotovaný státem, a díky kterému má každý možnost zvyšovat svou AI gramotnost.
Jeden z největších AHA momentů přišel ve chvíli, kdy Lukáš názorně ukázal, co znamená, když AI nahrazuje lidi:
O práci nás nepřipraví AI a ani člověk, co ji umí ovládat. V ohrožení jsou ne jen jednotlivci, ale i korporátní role a potažmo celé firmy nebo služby.
A jako dokonalý příklad zvolil příběh asistentky Marušky:

Kancelářské tipy, jak využít AI na maximum podle Lukáše Benzla:
- AI agenti se stanou zcela přirozenou součástí týmu.
- Vytipujte si ty nejlepší ambasadory v týmu a dejte jim ty nejlepší AI tooly.
- Nečekejte, že vás AI ochrání před hlupáky, stále ještě platí, že nejvíce věcí se vyjedná nejlépe u piva.
- Hledejte vhodný ekosystém, na experimentování a hledání chyb vybírejte ty správné lidi.
- Všichni, kdo čekají na pokyny už nyní prohráli. Jednejte sami za sebe a pokud možno hned. AI snižuje bariéry na trhu.
Tomáš Kubica: „Buďte superhrdinové. Nahirujte AI a budujte miliardové firmy, stačí vám jen dobrý nápad“

Jaká je budoucnost AI? “Bude dělat většinu úloh za nás, její autonomie poroste”. Tomáš Kubica otevřel svou přednášku obecnými základy umělé inteligence a jak silné vlastnosti mají jazykové modely. Jeho povídání směřovalo k tomu, abychom si uvědomili, jaký potenciál v sobě AI skrývá a jak nejlépe využít její vlastnosti na maximum.
Na otázku, jak moc se jí máme bát odpověděl jasně:
Existují oblasti, kde je AI chytřejší než celé lidstvo dohromady. Sama se učí. Dokud ale umíme sami vstát z postele a najíst se, není se zas tolik čeho bát. Teprve pak budeme skutečně nahraditelní.
Nastínil, že budoucnost je v agentech umělé inteligence. Těm nyní dáváme přístup k různým nástrojům a zadáváme úkoly, ale skutečná revoluce bude jinde.
Později už takový agent bude umět sám si připravit zadání a jednat naším jménem. Vzniknou zcela autonomní AI týmy, kde takříkajíc multi-agenti budou umět diskutovat mezi sebou (například ti, co umí programovat s těmi, co umí psát).
Důležité breakpointy, co si odnášíme:
- Jak využít AI na maximum? Učte ji přemýšlet. Změňte její rychlé a zbrklé myšlení na pomalé.
- AI se letos přidá k pracovní síle. Dejte ji práci ve své firmě.
- Co dnes umělá inteligence nezvládne, může umět už za měsíc.
Tereza Fukátková: „Analytika nebude sedět v koutě!“

Tereza Fukátková otevřela svou přednášku velmi trefným argumentem, který znovu odpovídal na to, zda nám AI ukradne práci:
Kdyby se neobjevila elektřina, nevznikne práce elektrikáře… některé práce zmizí, jiné ale zase naopak vzniknou.
Pokud už nyní používáme ve své firmě AI, můžeme o sobě s klidem říct, že jsme data-driven. AI nástroje už nyní umí dobře zpracovávat data, ale stále ještě nad sebou potřebují schopného analytika. A právě analytici budou nedostatkovým zboží na trhu práce.
Popsala, kam se takoví analytici nyní budou ubírat – jedni přejdou do data science a druzí budou stále ještě fušovat do marketingu. Obě strany ale potřebují dostatek know-how a být neustále v obraze.
Je to jako si pořídit pilu, se kterou chceme pokácet strom. AI jako nástroj musíme umět správně používat, aby nám ten strom nespadl jednou na hlavu.
Tereza nastínila, že je důležité vědět, co můžeme od AI nástrojů očekávat a podle toho je i používat. Umět rozlišovat mezi konverzačními (chaty) a node nástroji (umožňují hromadné prompty). V tomto ohledu doporučuje nástroje: JuliusAI, KNIME a TOMAT AI.
Důležité breakpointy, co si odnášíme:
- Analytika je skill budoucnosti – naučte se pracovat s daty správně.
- Důvěřujte, ale prověřujte – výstupy konverzačních nástrojů (na stejný dotaz nedostaneme vždy stejnou odpověď).
- Zadání je core – musíme si umět říct, co chceme a co potřebujeme zjistit.
- Nechtějte po konverzačních nástrojích úkony, na které nejsou dělané – například na hromadné úpravy dat jsou lepší node nástroje.
Ivan Kutil: „Na to být super-markeťákem nepotřebujete plášť, ale správný Google AI nástroj“

Ivan Kutil patří bezpochyby k výrazným Google odborníkům v Česku. Na reálném příkladu ukázal, jak lze vytvořit celý koncept značky spolu s marketingovou strategií. Co k tomu potřeboval? Nápad, inspirativní osobnost onlinu a pár kliknutí v několika dostupných AI nástrojích poháněných modely Gemini.
Konkrétně:
- Gemini Advanced, kde udělal deep research a analýzu trhu.
- Na Notebook LM sloučil nasbírané informace a naklonoval vlastního Michala Pastiera, který mu pomohl vytvořit koncept značky (respektive naučil model přemýšlet a používat jeho strategie).
- Tvorbu samotného brandu dotáhnul V Google AI studiu (který je dostupný na Google disku).
- Vertex AI studio mu vygenerovalo super bezpečné obrázky (s vodoznakem Googlu).
- Google Vids mu pomohl s prezentací výsledků (vytvořil prezentaci, doporučil obrázky z fotobanky/videobanky Googlu, vložil hudbu do pozadí a vygeneroval komentář).
A výsledek si můžete prohlédnout na tomto odkazu.

Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů
Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.
Petra Stupková: “GDPR is not dead aneb kameny úrazu generovaného obsahu a jak se o ně nepřerazit”

Kde končí naše inspirace a začíná hranice porušování práva? Na tuhle otázku se snažila odpovědět Petra Stupková, zakladatelka advokátní kanceláře Legitas a bojovnice za legální tvorbu na internetu.
Jako aktuální problém vzhledem k AI vnímá balancování na hraně zákona, které se týká skoro každého generovaného obsahu. Respektive zmínila dvě důležité otázky, na které by si měl každý, kdo používá umělou inteligenci, vždy odpovědět:
Vznikne na výstupu autorské dílo? A jak se pozná, kdo je autorem, my nebo AI? Leze můj AI výtvor do zelí někomu jinému?
Za výstupy jste vždy zodpovědní vy. Nápad je totiž vždy 100% „člověčí“, ale to, jak se s naším dílem nakládá dál, je věc nastavení smluv mezi námi a klientem. Neprůstřelná je v duševním vlastnictví i ochranná známka, se kterou od 3. 2. 2025 pomáhá grant na IP scan.
Jaké další důležité pointy si odnášíme:
- Bacha na GDPR a interní informace: Udrží AI vše, co jí řeknete? Myslete na to, když zadáváte citlivé údaje klientů nebo své interní know-how.
- AI je nová technologie, to znamená, že nepodléhá starým zákonům. Je těžké si ohlídat autorství a hranici šedé zóny.
- Ne každý výstup můžete použít pro komerční účely, podmínky použití nástroje můžou překvapit.
- Neznalost ani zde neomlouvá, každý, kdo AI využívá by měl vědět, co dělá, na špalku pak bude vaše hlava, ne hlava AI.
- Bacha na osobnostní práva: Použití avatarů, deepfake videí a hlasu reálných lidí bez souhlasu je trestný čin, osobnost je chráněná i po smrti (a to i u jejich blízkých).
Eva Nečasová: “Jak připravovat děti na syntetickou realitu s AI?”

Eva Nečasová chce spolu se svým týmem přispět k systémové změně. Je spoluzakladatelkou neziskové organizace AI dětem. Ta se snaží šířit povědomí o umělé inteligenci, ale hlavně připravovat budoucí generaci dětí na její smysluplné a zodpovědné využívání.
V dnešní době je stále jasnější, že AI je klíčovou technologií budoucnosti. Eva a její tým proto lobují za to, aby se výuka o umělé inteligenci stala přirozenou součástí osnov základních a středních škol. Společně jezdí po školách a učí jak děti, tak i pedagogy, jak se vzdělávat pomocí umělé inteligence.
Chceme, aby si děti, potažmo celá společnost, uvědomovali, že AI je revoluční technologie a má nějaké dopady.
Eva zároveň představila aplikaci TinyAI, kterou v AI dětem vyvíjejí. Ta má především ulevovat pedagogům, slouží jako jejich asistent, a dává personalizovanou zpětnou vazbu samotným žákům.
Šíříme povědomí a zároveň bouráme obavy, že s využitím AI budou děti hloupnout. Učíme pedagogy (i ty budoucí) přemýšlet o vzdělávání novým způsobem.
Jaká nás čeká budoucnost ve školách?
- AI pomůže vyřešit výzvy dnešního školství.
- Nejen děti, ale i pedagogové budou podávat lepší výkony, AI jim uleví s hodnocením a přípravou.
- Výuka bude individualizovanější.
- Úpravou pedagogických přístupů a praktik v kontextu nových technologií vzroste motivace dětí se vzdělávat.
A my jim za to tleskáme. 🙂
Zdeněk Valut: “AI-driven marketing dokáže ušetřit až 40 % nákladů”

Zdeněk Valut, CEO agentury YDEAL a člen Asociace České Umělé inteligence, se ve své přednášce podíval na vztah AI a naší práce trochu jiným pohledem. Neptal se, zda nás AI nahradí, ale spíše: Do jaké míry už dnes pokrývá naši pracovní náplň?
Díky demokratizaci AI máme přístup ke spoustě nástrojů, které se stávají přirozenou součástí našeho pracovního procesu – a výrazně ho zrychlují. Markeťáci už nejsou jen tvůrci, ale stále více kurátoři. kteří udržují určitou esencialitu.
Ti však potřebují nové dovednosti, aby si svou „nenahraditelnost“ udrželi:
Nikdy nepřenášejte odpovědnost za výstup na AI. Musíte umět promptovat, pracovat s daty a následně je i vyhodnocovat. Pokud máte bordel v datech, nic nebude fungovat ani se sebelepším toolem.
A na příkladu konkrétního AI toolu (LTX Studia) ukázal, jak v YDEAL dokázali zrychlit tvorbu marketingových kampaní a vytvořit vizuály, které ČEDOKU ušetřily až 40 % nákladů.
Zároveň nastínil budoucnost, kam se AI ubírá:
Mění se prostor, ve kterém komunikujeme. Na Facebooku vzniknou AI agenti, kteří budou generovat personalizovaný obsah. Vznikne obsah bez zásahu člověka a tudíž i konkurence pro tradiční média. Co se stane až takový obsah bude bavit víc než lidský moderátor?”
A jaké mohou být dopady?
- Sociální sítě získají ještě větší moc a ovlivní i spolupráci s influencery.
- Noví „vládci obsahu“ potlačí poptávku po human-driven obsahu.
- Bude oslabena vzdělávací a kurátorská role odborníků.
- Etická otázka: Jak rozeznáme lidský obsah od AI obsahu?
- AI dost pravděpodobně přeroste své tvůrce.
David Svoboda: “Jak s Canvou za co nejméně času tvořit co nejlepší výsledky”

David je prvním a jediným držitelem prestižního titulu Canva Verified Expert Česku. Svou přednášku začal vtipnou připomínkou: “A co s tím volným časem, který vám Canva ušetří, budete dělat?” Na AI restartu totiž demonstroval, co všechno dokáže možná lehce podceňovaný, ale velmi hojně využívaný nástroj Canva. Který, jak se zdá, dokáže strčit do kapsy kdejaký grafický editor.
Každý den vytvoří Češi 2,5x více návrhů než kolik je míst v O2 areně.
Placená verze v sobě skýtá nespočet funkcí, které jsou poháněné AI. Dokáže tedy zefektivnit a zrychlit procesy a odblokovat kreativní bloky při tvorbě nejen vizuálního obsahu. Mimo to navíc ušetřit náklady. Shrnuje v sobě vlastnosti několika různých nástrojů najednou.
Co jsme například netušili, že umí:
- Automatické překlady.
- Titulkování videí.
- Nastavení brand voice, se kterým tvoří texty (pomocí Chat-GPT)
- Reformátování obsahu.
- Odstraňování pozadí u videa.
Lenka Hámošová: “AI mění způsob, jak myslíme a jak tvoříme”

Lenka Hámošová je výzkumnice a odbornice na kreativní AI. Mimo to stojí za pražskými Creative AI meet-ups, kde učí, jak správně začlenit AI do svého tvůrčího procesu. Na své přednášce ukázala, jak je důležitý pohled, jakým AI ve svém tvůrčím procesu vnímáme.
Problémem každého z nás je totiž fakt, že se často na AI diváme jako na nástroj, který může za to, když nám “vyplivne” něco, co jsme nechtěli. AI ale dokáže nastavit perfektní zrcadlo na nás samotné a na to, co jsme chtěli vůbec říct. Nutí nás tvořit smyslupně.
Je to jako když pečete dort z instantní směsi, kde stačí už jen přidat vejce a je hotovo. Řekněte si, kde má ve vašem tvůrčím procesu smysl lidský input.
Udělejte si audit AI nástrojů, které chcete ve svém procesu používat. Jako u vaření záleží na kombinaci ingrediencí, podobně přistupujte i k tvorbě s AI:
Kombinujte různé praktiky, zaznamenávejte si diagram svého tvůrčího procesu. A vždycky si říkejte: tvořím v souladu se svým původním záměrem? Pokud se u toho cítíme frustrovaní, odpověď je jasná.
David Spáčil a jeho hip-hopová verze Jožina z bažin

Prezentace Davida Spáčila byla po celodenním nasávání informací skutečným balzámem na duši. Otevřeně přiznáváme, že jsme si jen užívali, jakým způsobem dokázal (čistě pro zábavu) využít AI a vytvořit virální videa, která dosáhla půl milionu views, a která přesdílela na svých sociálních sítích dokonce Česká televize.
Tady si užijte jedno po druhém:
Použité appky:
Použité appky:
Co kdyby Pelíšky režíroval Wes Anderson: