← Zpět na všechny články blogu

Rozhovor: Radek Dresler od rádia k vývoji e-shopů

Karel Dytrych
Váš Hosting 29. 11. 2018 - 15 min. čtení
Blog

Ahoj, můžeš se nám trochu představit, kde pracuješ a co je tvoje specializace?

Jsem klasický freelancer, posledních 10 let řeším a dělám vše okolo Opencartu, e-shopy na klíč, moduly pro Opencart, úpravy shopů, které vytvořil někdo jiný.

Do letoška jako živnostník prezentující se značkou NetGate.cz, nově už i jako klasická firma pod názvem Verenaly, s.r.o.

Jinak jsem otec čtyř dcer, žiju na malé vesnici na Slovácku ve srubu s hektarovým pozemkem, takže jsem také vášnivý zahradník a mám skleník, kde pěstují citrusy a další subtropické rostliny.

Se ženou jsme se rozhodli postavit si méně tradiční dům, v popředí moje kancelář :)

VPS Centrum

Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.

Na Linkedinu jsem koukal, že hned po škole jsi začal pracovat jako IT manager v Radio Impuls a následně jsi spustil internetový magazín RadioTV.cz. Můžeš nám tuhle “pracovní cestu” lépe popsat a co jsi měl všechno na starosti?

Vystudoval jsem informatiku na Univerzitě Palackého v Olomouci, ale nějak se stalo, že mě zlákal mediální svět, konkrétně tedy rádia. V roce 1997 mne můj kamarád Roman Pastorek (tehdy programový ředitel opavské pobočky Evropy 2) nalákal na práci redaktora v tomto rádiu a ta práce mě úplně pohltila. Začal jsem žít rádiem a protože jsem byl zároveň informatik a fascinoval mě internet, rozhodl jsem se, že založím magazín o rádiích radia.cz, což se stalo v roce 1999.

Když Evropa 2 rušila regionální studia, přesunul jsem se na Radio Impuls, kde jsem dostal na starosti počítačové vybavení a vznikající projekt NetImpuls.cz.

Vzhledem k tomu, že magazín radia.cz se těšil velkému zájmu (v té době cca 5 tisíc návštěv denně), rozhodl jsem se rozšířit jeho působnost i na televize, najal si další redaktory a získal strategického partnera, který projekt finančně podpořil. Mediálnímu magazínu jsem věnoval 9 let života a když jsem zjistil, že v této oblasti se už nikam dál neposunu, vrátil jsem se ke kořenům a začal dělat e-shopy.

Tehdy jsem dostal od známého první zakázku na výrobu e-shopu a stál jsem před rozhodnutím, zda vyvinout vlastní systém nebo začít stavět na nějakém opensource, které bych upravil ke klientovým potřebám.

Víceméně náhodou jsem narazil na Opencart a zaujal mne svým jednoduchým a přehledným kódem, který se dobře modifikuje. V samotném systému jsem udělal nějaká vylepšení, začal tvořit moduly pro použití systému v Česku (dopravní a platební metody) a brzy jsem se stal členem Opencart teamu a oficiálním partnerem pro Česko.

Co tě na rádiu vlastně tolik uchvátilo? A s odstupem času, seš rád, jak všechno dopadlo?

Rádia v devadesátých letech fungovala úplně jinak než dnes. Byla to taková živelná práce, kdy celé rádio fungovalo jako velká rodina, vysílání nebylo tak striktně řízené jako dnes, takže jsme tvořili reportáže podle svých nápadů, hráli písničky mimo playlisty, dokonce jsme tam i přespávali. A ano jsem rád, to období nemohlo trvat věčně, všechno se vyvíjí.

Jinak NetGate.cz vyvíjí e-shopy už skoro 10 let, takže máš dobrý přehled, jak se vývoj e-shopu/stránek za poslední dekádu změnil vč. technologií a dostupných open source systému. Můžeš nám popsat na čem se začínalo a porovnat to, na čem se vyvíjí dneska?

Za těch 10 let se toho na jednu stranu změnilo strašně moc a na druhou překvapivě málo. Základní systém e-shopu se podle mne v podstatě nezměnil. E-shop je v základu pořád e-shop, máte nějakou homepage, kategorie, detail produktu, košík a objednávku.

Co se změnilo, je ta omáčka okolo. Dnes máme úplně jiné možnosti propagace, nemíříme na desktopy, ale na mobily a tablety, máme online platební metody a doručování na výdejní místa, získali jsme neuvěřitelné možnosti analytiky.

Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů

Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.

Díky mé provázanosti s Opencartem nemám moc přehled v oblasti ostatních opensource systémů, protože jsem vsadil na to, že Opencart si svou pozici v celosvětové Top 5 udrží a snažil se dosáhnout maximální specializace na jeden systém.

Moje pracoviště v kanceláři, kterou jsem si postavil 10 metrů od domu, abych měl klid, ale nemusel dojíždět daleko

Dovedeš odhadnout, jak se posune vývoj e-shopu/stránek v další dekádě? Případně jestli, se tomu plánuješ věnovat, ještě takhle dlouho?

Už před pěti lety jsem se začal sám sebe ptát, jaká je budoucnost samostatných e-shopů, zda vůbec přežijí nebo je převálcuje Facebook a Google, které budou nabízet svým klientům možnost prodávat zboží bez investic do vývoje shopu.

Přestože Facebook s něčím takovým přišel, nijak zvlášť se to neujalo, takže věřím, že dalších 10 let se základní princip e-shopů nezmění.

Samozřejmě přijdou spousty převratných novinek, určitě se dočkáme dalších možností propagace, analytiky, platit budeme skenem zornice, zboží budeme prezentovat ve 3D a dopravovat drony nebo hyperloopem, ale e-shop bude pořád e-shop a já bych se toho vývoje chtěl dále účastnit, přestože většinu nových technologií už dlouho nezvládám a jsem dnes spíše backend programátorem a analytikem.

Na stránkách NetGate je zmínka, že programuješ i různé moduly pro Opencart anebo poskytuješ podporu zdarma na oficiálních diskuzních forech. Proč zrovna tenhle open source? Jaké jsou jeho výhody oproti ostatním open source systémům např. WooCommerce?

Jak jsem zmínil, nejsem úplně kompetentní ke srovnání Opencartu se současnými verzemi Woocommerce, Prestashopu, Magenty a dalších systémů, protože jsem se rozhodl věnovat svou energii tomu systému, který se mi před těmi deseti lety zdál pro mé účely nejvhodnější, a ostatní systémy jsem dále podrobně nestudoval.

Opencart může některé zájemce odradit tím, že má v základu méně funkcí než Prestashop nebo Magento, ale pro mne je to výhoda, protože není tak těžkopádný a chybějící funkce jsou tím, co mě živí.

Komu by si (ne)doporučil krabicové řešení (např. Shoptet) a komu spíš open source řešení, jako je Opencart?

Krabicové řešení se vyplatí tomu, kdo má předem zcela jasnou představu, co chce, je spokojen se všemi funkcemi toho řešení a neplánuje nic měnit. Ve chvíli, kdy budete chtít dodělat každý týden něco, co krabicové řešení nenabízí, tak vás to přijde buď hodně draho nebo se dozvíte, že to prostě nejde.

Opensource řešení volí klienti, kteří na začátku nemůžou moc investovat. Funkční e-shop jsou schopni spustit při troše šikovnosti sami bez jakýchkoliv nákladů nebo s menší dopomocí za pár tisíc a teprve s prvními výdělky začínají investovat do nových funkcí.

Druhou skupinou jsou klienti, kteří předem zjistí, že krabicové řešení jim nevyhovuje a nejsou ochotni investovat statisíce do e-shopu, který by se programoval kompletně od nuly.

Občas se ale klienti ozvou i v době pracovního klidu

Pokud lze Opencart přizpůsobovat, tak to musí vyjít mnohem levněji, než si nechat napsat e-shop od nuly. Proč si lidi nechávají e-shopy stále programovat, když je na internetu dost rychlejších a levnějších řešení?

Každé hotové řešení má některé vlastnosti, které se těžko mění. U Opencartu je to třeba objednávka, kde je docela pevně dané pořadí vyplnění adresa – doprava – platba, což není z pohledu UX specialisty nejšťastnější.

To je jen jeden z příkladů, hotové řešení má vždy svoje limity, takže pokud chcete mít opravdu velký e-shop, prohánět Amazon a máte na to miliony, je lepší nechat si postavit vše od základů pro vaše potřeby.

Jak to je s hostováním e-shopu? Stačí mít klasický webhosting nebo už je třeba výkonnější virtuální server?

Základní Opencart s pár stovkami produktů lze pohodlně provozovat na klasickém webhostingu. Vyladěný Opencart s tisícovkami produktů a šablonou na míru lze taky dělat na webhostingu. Problémem jsou hotové šablony nadupané funkcemi (typicky asi nejprodávanější šablona Journal), které dělají z jednoduchého systému těžkopádný tank a tam ani výkonný virtuální server nemusí stačit.

Své dlouhodobé klienty se vždy snažím přesvědčit k přechodu na virtuální server u vas-hosting.cz, protože vím, že to pomůže klientovi i mně. Klient získá rychlejší e-shop a já plný přístup k nastavení serveru a perfektní podporu v případě nouze.

Jsem “malá firma” a tak obecně preferuju “menší firmy”. Nechci řešit své požadavky s najatými lidmi na helpdesku Wedosu, když se můžu obrátit přímo na ředitele firmy jako u vás.

Děkujeme za pochvalu! Jsme rádi, že naše podpora opravdu podporuje. 🙂

Skleník s citrusy byl můj životní sen, to pod čím sedím, je šedesátiletý citroník a to co sedí na mne, je moje nejmenší dcera

Co řešíš za nejčastější problémy u e-shopů? Vyhledávají tě lidi spíše na jednorázovou pomoc anebo hledají dlouhodobou spolupráci?

Kromě mimořádných období, jako bylo EET a GDPR, obvykle nejvíce řeším platební a dopravní metody, napojení na srovnávače zboží, analytiku, Facebook.

Mám asi 20 klientů, kterým se věnuju dlouhodobě a ti tvoří 80 procent mého obratu. Kromě toho mne za rok vyhledá asi 80 klientů, kteří chtějí menší věci a ti udělají zbývajících 20 procent.

Náhodou jsem se teď podíval do svého Fakturoidu, kolika firmám jsem v historii fakturoval a je jich 615.

To už je slušné číslo! Asi výborné reference:) Jak probíhá proces vytvoření úplně nového e-shopu od nuly? Co je nejtěžší na vývoji e-shopu?

Vytvoření e-shopu od nuly nedělám často, jak by se dalo očekávat, většinou přicházím k rozdělaným e-shopům, které nějak opravuju nebo přidávám nové funkce. Ale pár nových shopů od nuly ročně udělám a tam se proces liší podle toho, co klient požaduje a kolik může investovat.

Dá se to rozdělit do dvou skupin:

  • tvorba e-shopu se základní šablonou nebo zakoupenou šablonou, kam dodělám českou lokalizaci, české dopravní a platební metody, napojení na Heureku, Zboží a Google.
  • tvorba e-shopu na míru, kde můj grafik tvoří design na základě požadavků klienta, následně se kóduje šablona, dnes už samozřejmě responzivně a dále dodělávají specifické funkce, které Opencart v základu nenabízí.

Nedokážu říct, co je na vývoji e-shopu nejtěžší, protože mne vývoj e-shopu baví. Dříve jsem dělal i firemní prezentace, které se na první pohled zdají jednodušší, ale zdání klame, musíte vymyslet, co do takové firemní stránky dát, jak ji rozčlenit, zatímco e-shop má pevně danou strukturu.

Ale abych nějak odpověděl na danou otázku, kritickým bodem každého e-shopu je objednávka, Opencart má v základu celkem zdlouhavý šestikrokový proces, který se řadě klientů nelíbí a potom je třeba využít nějaký placený modul zjednodušené objednávky, kterých je sice na trhu několik desítek, ale žádný nesplňuje beze zbytku mé představy.

Tak dobrá příležitost, napsat konečně pořádný modul na zjednodušení objednávky?

Ano to je velká výzva. V době Opencartu 1.5 tedy před nějakými šesti lety, jsme vlastní checkout měli ale při přechodu na 2.0 jsme ho neupgradovali a celý projekt tím umřel, i když na některých shopech dodnes běží. Momentálně ale děláme jednu hodně nákladnou přestavba e-shopu jejíž součástí je i jednokroková objednávka, takže si pohrávám s myšlenkou následně tento checkout dotáhnout do podoby konfigurovatelného modulu.

Jakmile je e-shop hotový, pomáhá NetGate ještě s marketingem?

Marketingu se spíše vyhýbám, do styku s ním přicházím jen na straně e-shopu, když si klient najme marketingovou agenturu a pošle mi k nasazení marketingové kódy. Implementovat všechny kódy pro Google, Facebook, Sklik, Heureku, Zboží a další služby je někdy větší práce než stavba samotného e-shopu.

Pochlub se nám, které e-shopy se ti nejvíce povedly.

Těžko se mi posuzuje, co se nejvíce povedlo. Můžu porovnávat shopy podle obchodní stránky, ale na tom má vždy největší zásluhu klient. Nejvíce času jsme strávili na www.sicistroje-shop.cz, což je jeden z mých úplně prvních klientů a dnes pravděpodobně největší prodejce šicích strojů u nás.

Nepřestávají mne udivovat výsledky shopu www.veselezvire.cz, který si u mne před třemi lety objednal bývalý marketingový ředitel Mall.cz Petr Matoušek a dnes jde o jednoho z předních hráčů v oboru.

A poslední měsíce pracujeme na nové verzi obchodu www.cistedrevo.cz, kde si díky profesionálnímu zadání klientových designérů a UX specialistů saháme na dno sil a z Opencartu děláme v podstatě nový systém. Ale nový shop vám zatím ukázat nemůžu, spuštění se plánuje okolo vánoc.

Tak držím palce, ať se všechno povede. Ostatní e-shopy vypadají skvěle. O kolik se staráš klientů a jak si organizuješ práci a komunikaci s nimi?

Jak jsem zmínil, dlouhodobě je to asi 20 klientů a k tomu asi 80 menších klientů ročně.

S organizací práce to není jednoduché, protože neustále mám více práce než jsem schopen zvládnout a nemůžu sehnat šikovné programátory, kteří by mi s prací pomohli.

„Pokud máte zájem se do našeho minitýmu přidat, něco se naučit a trochu si vydělat , napište na e-mail info@netgate.cz“

Za celých deset let pro mne nepracoval žádný Čech, dlouhodobě se mnou spolupracují tři Slováci, kteří ale mají své vlastní firmy, takže jejich služeb nemůžu využít tak jak bych potřeboval. Takže jsem dlouho ve dne i v noci fungoval v režimu Pracuj a uhas, co můžeš 🙂

Vzhledem k tomu, že děti rostou a moje žena se chystá jít pracovat, tak začínám řešit i organiza ci práce a v této oblasti mne zaujal systém Caflou. Pro komunikaci s klienty využívám celou řadu systémů, protože se musím přizpůsobit jejich zvyklostem a používám Trello, Projektově, Basecamp a další systémy.

Chtěl jsem vždy velký pozemek a hlavně rozhled

Podle čeho si své klienty vybíráš? A jak vypadá tvůj ideální klient?

Já si klienty moc nevybírám, pokud klient platí faktury a není nějak arogantní, tak pro něj pracuji. Vzhledem k tomu, že žiju na malé vesnici 300 km od Prahy, tak se s klienty většinou ani nepotkám, naživo jsem viděl maximálně 5 procent svých klientů, s ostatními jsem v kontaktu jen přes e-mail nebo telefon.

Ideální klient je ten, který rozumí svému oboru, je v něm úspěšný, platí paušálně, orientuje se v administraci e-shopu, má nadhled a chápe, že programátoři dělají chyby 🙂

Lidi vždy zajímají Fuckupy, mohou se z nich poučit. Je něco co se nepovedlo a zůstalo ti to v hlavě? A co nato klient?

Na nic mimořádného si nevzpomínám, u e-shopů je vždy největší riziko ztráta dat, ať už produktů nebo objednávek, což se samozřejmě za těch 10 let párkrát stalo.

To má samozřejmě jediné poučení – zálohovat, zálohovat a zálohovat.

Prozradíš nám nástroje, které ti pomáhají v práci?

Asi není co prozrazovat. V době, kdy jsem se učil “řemeslu”, nikomu se ani nezdálo o jQuery, Ajaxu, neexistovaly žádné frameworky a pokročilé nástroje pro programátory, byla jen svatá trojice HTML, PHP a MySQL a kód jsme tvořili přes konzoli Linuxu. Přestože se v rámci možností snažím vzdělávat, tak mi to v podstatě zůstalo dodnes 🙂

I když mám na tvorbu kódů editory od PSPad až po Atom, stejně se nejraději připojím na server přes SSH a edituju soubory přímo tam. Když už potřebuju využít nějaký nástroj, dávám přednost online webovým službám, jako třeba diffnow.com

Jak se říká, klávesnice je rychlejší než myš! 🙂 Díky moc za rozhovor a ať se daří!

Facebook NetGate.cz

Zůstaňte s námi v kontaktu

Jednou za měsíc posíláme souhrn novinek. Nemusíte se bát, spam neposíláme a odhlásit se můžete kdykoliv...

Karel Dytrych
Tým Váš Hosting
Vyzkoušejte náš trial na týden zdarma

Garance 14denní záruky vrácení peněz

Vyzkoušejte server na týden zdarma

Vyzkoušet server