Pomáháme online prodejcům expandovat na zahraniční trhy, chceme jim pomáhat a růst na marketplace platformách jako Amazon, případně vytváříme zahraniční eshopy s důrazem na co největší lokálnost a automatizaci.
Po 10 letech v ecommerce jsme se v roce 2016 rozhodli založit speciální team čistě na online tržiště a první úspěchy s klienty nás motivovalo na tom pracovat dále. Rozšiřovat team, investovat do vlastního software apod.
Typickým zákazníkem je větší eshop, který hledá nové prodejní kanály v zahraničí a zároveň nemá chuť či možnost zásadně rozšiřovat vlastní team.
VPS Centrum
Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.
Před 10 lety nešlo rozlišit, zda je velikost některých eshopů dílem dobré práce nebo náhody. Dnes už jasně vidíme eshopy, které stagnují a ztrácejí tržní podíl a ty, kteří aktivně inovují a expandují do zahraničí.
Je otázkou, zda porovnáváme stejně velké eshopy - ty české s obratem ve stamilionech Kč jsou leadery v celém středoevropském prostoru a agilně pronikají na další trhy, zejména ve východní Evropě. I ty se ale musí sklonit, pokud sem vstoupí ty největší eshopy ze zahraničí - například se podívejte, jak rychle dokázal ovládnout český trh Zalando nebo AboutYou. Případně v oblasti obuvi polská firma eObuwie.pl.
Vzhledem k velikosti českého trhu by měla být expanze přirozenou součástí plánů každého většího eshopu. Asi neexistují obecně stejné chyby - je to vše, co jim brání v růstu. Z praxe pozoruji rezervy zejména s alokací zdrojů - tzn. finance, externí kapitál, sklady.
V první řadě bych vyzkoušel Slovensko, to je v podstatě podobný trh jako ČR. Podobní dopravci, vyhledávače i srovnávače. Zákaznickou podporu zvládnete česky a produkty lze přeložit přes Google Translate.
Průměrně je to cca 10% po 12 letech, ale samozřejmě záleží na velikosti eshopu. Některým klientům po X letech tvoříme více než 50% obratu ze zahraničí. A na co se v první fázi soustředíme? Pro Amazon děláme nejdříve analýzu konkurence a cen, pro eshopy zase analyzujeme specifikum daného trhu a sortimentu pro daného prodejce.
Musím říct, že dnes už tolik ne. Veškeré systémy se přibližují, PPC už lze dnes dělat v první fázi na autopilota. Ale samozřejmě každý trh má svá specifika, my se snažíme ale hledat ty společné kanály, které fungují skrz více trhů.
Pokud eshop vyroste ještě více, pro další fáze jako brand marketing, influencery či větší výkonnostní kampaně poté doporučujeme spolupráci s lokálními specializovanými agenturami.
Určitě dobré produktové překlady - a to zejména automatizaci celého systému tak, aby jakákoliv přidaná novinka na českém webu byla do druhého dne v dalších lokalizacích. Na to jsme si vyvinuli vlastní software, který teď nabízíme dalším eshopům.
Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů
Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.
Druhou věcí (zejména v eshopech), co s klienty zpracováváme je mít co nejdříve nejrozšířenější možnosti dopravy za lokální ceny (aby zákazník nepoznal, že objednává ze zahraničí) a zároveň implementovat co nejvíce lokální platby. Řekne se to jednoduše, ale tohle dotáhnout někdy trvá a občas se nám stane, že přidáme platební metodu po roce a najednou se zdvojnásobí objednávky.
Snažíme se s tím pracovat již v úvodní analýze, jak na marketplaces tak na eshopy a minimálně stanovit obvyklou cenu dopravy a od jaké ceny nabízí konkurence dopravy zdarma. Dlouhodobě spolupracujeme se dvěma dopravci - JAPO transport a Zásilkovna. Obě společnosti nabízejí i vrátkové adresy, které jsou stejně důležité.
Není to jednoduché, celý systém drží v chodu a rozvíjí cca 10 kolegů jen na vývoji. Ale v čase jsou ty implementace lehčí a lehčí, už existují agregátory plateb, dopravců (Balíkobot) apod. Ostatně i hlavní naší výhodou je, že integrujeme objednávky z více marketplaces do jednoho feedu. Takže technické bariéry expanze se v čase snižují.
Monitoring máme nasazen na více úrovních. Některé ochrany jsou přímo součástí serverového řešení a aktivně brání např. před DDOS útokem. Další monitorovací služby hlídají přímo dostupnost a odezvu jednotlivých e-shopů a aplikací, kdy se o případném výpadku dozvíme v řádu sekund. Monitorovací služby informují komunikačním kanálem přímo daného pracovníka vývoje, který má zrovna pohotovost. Neméně důležitá je pro nás i prevence, kdy pravidelně “lovíme bugy” a optimalizujeme řešení, tím se snažíme problémům předcházet.
Máme dva vývojové teamy - jeden v PHP (framework Laravelu) a druhý v Node.js.
Používáme stabilní verze dané technologie. Experimentování, který by mohlo mít negativní vliv na kvalitu produktu se spíše vyhýbáme. U nás platí #INNOVATE wisely.
V roce 2021 jsme se v Třinci soustředili na vývoj nového produktu, překladatelské Platformy Expando Translator. Platforma se již aktivně využívá. Vstupují do ní naší překladatele, překladatelé klientů, externí překladatelské agentury i samotní klienti. Platforma je již integrovaná i jako privátní aplikace na Shoptet a Shopify.
Aktuálně ladíme a automatizujeme procesy, abychom mohli překladatelskou Platformu nabídnout i veřejně jako aplikace v Shopify App Store a Shoptet Doplňcích.
U překladatelské Platformy jsme vyhráli s UX, které nyní budeme dále rozšiřovat i do našich dalších produktů.
Pro některé naše úspěšné e-shopy postupně stavíme vlastní serverové řešení. Svou návštěvností a provozem si již zaslouží vlastní server.
Pro naše e-shopové řešení jsme si nechali zpracovat rozsáhlou SEO analýzu, takže hned po Vánoční sezóně se pustíme do jednotlivých vylepšení, ať se našim klientům zvýší konverze a obraty.
Záleží od sortimentu - pokud např. prodáváte módu, která jde koupit jinde, je dobré pracovat na brandu a svém odlišení. Až poté může nastat expanze. Pokud ale prodáváte unikátní věci a roste to, zvážil bych nejdříve prodej skrz marketplaces (např. Amazon nebo na Mall marketplace), tím si ověříte, zda je o dané zboží zájem i na jiných trzích. To vše se dá zvládnout s pomocí veřejně dostupných návodů.
Uff, tak těch bylo hodně. Pamatuji si na situaci před 10 lety, když jsme ještě vše měli na jednom serveru a přes noc přišli o veškerá data a objednávky za týden zpětně.
Expanze přes Amazon nám přinesl taky některé perné chvilky, např. když zavřel několika klientům účty, protože se nedodaly potřebné dokumenty - ale poučili jsme se a dnes naopak ostatním ty účty zachraňujeme.
Volejte +420 776 133 789 nebo pište info@vas-hosting.cz