V dnešním článku se naučíme, jak vybrat doménu, která s vámi vydrží. Bez domény se na internetu neobejdete a je nutné, vybrat si tu pravou. Stejně jako při výběru manžela/ky se snažíme vybrat partnera na celý život.
Má doména vliv na SEO?
Nejprve je dobré vědět, co to „SEO“ vlastně je a jak funguje. SEO je akronymem slov Search Engine Optimization, která popisují “vědu”, se kterou lze účinně ovlivňovat viditelnost vašeho obsahu ve vyhledávačích (jako je Google.com nebo Seznam.cz). A Je jedno, jestli se jedná o blogový příspěvek, prodejní stránku, video nebo profily a příspěvky na sociálních sítích.
Algoritmy vyhledávačů dostávají tzv. „signály“ z webu, kterými dokážou obsah webu i celé stránky ohodnotit a přiřadit jim pozici ve vyhledávání.
Při hodnocení obsahu sledují:
- Jak často uživatelé na obsah z vyhledávání klikají.
- Jak dlouhý obsah je a jak dobře se čte.
- Jak je obsah interaktivní a zda jej uživatelé využívají (obrázky, videa, animace)
- Vrací se uživatelé na web?
- Jak dlouho uživatelé zůstali na stránce a jak rychle se vrátili zpět do vyhledávání (našli, co hledali?).
- Dívají se na další obsah na webu?
- A přes dalších x+ signálů..
Nedá se s přesností určit, kolik takových signálů je. Co je ale jasné, že neustále přibývají nové. Další věc, která se nemění, je změna. Stejně jako v životě, i algoritmy jdou neustále kupředu a snaží se nám dodávat obsah, který hledáme. A na oplátku za to si berou naše soukromí, o tom, ale zase jindy. Nyní se vraťme k otázce, kterou jsme načali už na začátku.
Má tedy doména vliv na SEO?
V krátkosti odpovíme, že ano, ale opravdu zanedbatelný. Klíčové slovo v doméně pomůže, avšak není samospasné. Dříve Seznam vyhledávač domény s klíčovými slovy opravdu upřednostňoval, ale i jemu později došlo, že dobrý e-shop s elektronikou najdete i na doméně jako je „alza.cz„ nebo „Allegro“ (dřívější czc.cz) a ne nutně na „elektronika.cz“ nebo „notebooky.cz“.
Dobrý obsah je králem vyhledávání
Plusové body u algoritmů získáte kvalitním a dobře čtivým obsahem, který uživatele opravdu čtou a interagují s ním. Pokud máte hodně specifický obor např. chcete psát recenze o ručnících, tak doména rucnik.cz vám opravdu pomůže. Zaplníte web obsahem, který se bude věnovat pouze ručníkům a díky takové kombinaci a specifickému zaměření získáte výhodu před konkurencí.
To ale neznamená, že stačí napsat jeden článek o druhu ručníků a tím to hasne. Konkurenční výhodu získáte, jen pokud budete pravidelně dodávat kvalitní obsah o daném oboru. Když to shrneme, díky klíčovému slovu v doméně získáte určitou výhodu, ale výrazně menší, oproti pravidelné tvorbě kvalitního obsahu. Není to ale kouzelná hůlka, která mávnutím dostane váš web na první příčky vyhledávání.
Dalším důležitým oborem je linkbuilding. Ten pomáhá s autoritou domény. Pokud na vaši doménu odkazují weby jako wikipedia.cz nebo root.cz, tak vám vyhledávače přičtou další body k plusu před ostatními = vyšší pozice.
Jak vybrat doménu? Přinášíme 8 rad a tipů
Teď už pojďme na rady a tipy, jak si správně vybrat doménu, která vydrží. Pokud plánujete se starat o doménu opravdu dobře (pomocí linkbuildingu a obsahu), tak věřte, že za pár let bude mít mnohem větší hodnotu než všechny prodlužovací poplatky dohromady.
Vyhledávače nekontrolují majitele domény, ale jak dlouho už doména funguje a jak pravidelně přispívá a aktualizuje svůj obsah. Obchod s doménami není tak malý, jak by si většina lidí mohla myslet. Točí se v tom opravdu miliony. Například doména kiwi.com byla prodaná za neuvěřitelných 19 milionů korun.
Jak vybrat koncovku domény?
Jestli má doména vliv na SEO jsme si rozebrali. Konkrétně u domény druhehoradu.cz, ale každá doména má i svoji koncovku neboli první řád, jako .CZ .COM .EU.
Existuje skupina tzv. nadnárodních domén a mezi ně patří:
- .com
- .org
- .net
- .info
Na takových doménách můžete zveřejňovat obsah v jakémkoliv jazyce a lidé jsou už naučení, že se jedná o univerzální koncovky, které si najdou místo na každém trhu.
Jiným příkladem je situace, kdy budujete vlastní brand a máte specifické jméno. Takových podobných webů tolik nebude a uživatelé si k vám cestu i tak najdou.
Pro mezinárodní projekty volte koncovku .com
Nikoho asi nepřekvapí, že pro český trh je nejlepší právě česká koncovka .cz. Není to kvůli SEO, ale hlavně proto, že český trh je zvyklý tak max. na 3 koncovky:
- .cz
- .com
- .eu
Lidé si je dokážou zapamatovat a snadněji vás vyhledají. Pokud plánujete mezinárodní projekt, je vždy nejlepší koupit .com doménu a pak skupovat stejnojmenné názvy i v lokálních koncovkách. Doménu pak stačí jenom přesměrovat na hlavní doménu, kde už se přiřadí správná jazyková mutace.
S novými koncovkami lépe oslovíte správnou cílovou skupinu
Díky (nejen) novým koncovkám se pro všechny trhy naskytla příležitost pohrát si s názvem domény tak, aby seděla i s koncovkou. U nás využíváme např. africkou koncovku .to pro naši aplikaci na monitoring serveru – Hlidam.to
- .blog, .agency
- .dev, .ceo
- .bank, .bar
- +500 dalších…
Další zajímavé koncovky:
- .it
- .si
- .us
- .be
- .hu
- .lol
- .top
Podle Googlu koncovka nemá na SEO vliv. Stále nejdůležitějším aspektem jsou zpětné odkazy tzv. linkbuilding a kvalitní obsah. Je už jedno, jestli odkazy směřují na doménu .com nebo ty stejné na .blog. Není v tom rozdíl. Samozřejmě za pár let může být všechno jinak, ale momentálně nám nepřijde nepravděpodobné, že by to šlo tímto směrem.
VPS Centrum
Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.
Čím kratší, tím lepší
Kratší znamená méně písmen a znaků, což výrazně pomáhá se zapamatováním domény. Mnoho firem i po úspěšném boji na konkurenčním trhu usoudilo, že je potřeba změnit celý brand, včetně domény.
Krásným příkladem je Skypicker, který se přejmenoval na kiwi. 9 znaků vs. 4, a to na globálním trhu už rozdíl udělá. Další příklady skvělých domén: rohlik, alza, seznam, dvtv…
Jenže tady je právě zakopaný pes. Všichni chtějí co nejkratší název, a to doménový spekulanti dobře vědí. Sehnat proto jakoukoliv kombinaci 3 znakových domén na koncovce .com už nejde. Všechny jsou zaregistrované a těch 4 znakových už taky moc nezbývá.
Skvělé příležitosti jsou stále na trhu s novými koncovkami, ale pokud máte v plánu působit pouze na českém trhu, záleží hlavně na cílové skupině. Dokáže si na novou koncovku zvyknout a zapamatovat si ji?

Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů
Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.
Jednoduché na psaní i výslovnost
Menší počet znaků automaticky neznamená, že se doména dobře pamatuje, ani že se bude jednoduše vyslovovat a HLAVNĚ psát. Představte si, že budete mít takové krátké a originální jméno – X Æ A-12, jako syn Elona Muska. Jenže 99,9% lidí to nedokáže napsat na klávesnici, natož to správně vyslovit. (Chudák)
Tohle je v doménovém světě špatně od A do Z. Při registraci domény si sami zkuste doménu párkrát napsat na klávesnici, na papír, říct si ji nahlas a prozkoumejte, jak se vám s ní pracuje.
Nejlepší je zeptat se kamarádů nebo rodiny, co si o doméně myslí. Za 2-3 dny se jich zeptejte znovu, jestli si pamatují název domény, který jste spolu řešili a sami poznáte, jak je zapamatovatelná.
Doména s pomlčkou nebo čísly?
Nezapomeňte, že doména má být jednoduchá jak na psaní, tak i výslovnost. Pomlčky a čísla proto nejsou dobrý nápad. Pouze pro specifické případy, jako třeba vas-hosting.cz :-), zakoupené máme samozřejmě i verze bez pomlčky, které směřují na hlavní doménu. Občas se v názvech používají i čísla, například 2 (to, too) a 4 (for), ale do brandovaného/firemního názvu to nedoporučujeme. Jednoduše řečeno, čím méně důvodu k přemýšlení uživatelům dáte, tím to bude lepší.
Čím je web známější, tím dříve se může stát terčem doménových spekulantů, kteří se na doméně snaží různými způsoby vydělat. Přesměrují provoz přes affiliate odkaz, přesměrují váš traffic ke konkurenci, snaží se vám doménu prodat za mnohem vyšší cenu, než je registrační poplatek atd. Jsou opravdu kreativní.
Klíčové slovo v doméně pomůže, ale nespasí
Na začátku článku jsme rozebírali, jestli klíčové slovo v doméně má na SEO nějaký vliv. Ukázali jsme si příklad s recenzemi ručníků na doméně rucnik.cz, kde to v dlouhodobém měřítku mírně pomůže, ale zásadní pro úspěch to není.
Bez linkbuildingu a kvalitního obsahu v SEO NIKDY neuspějete.
Prověřte si ochranné známky
Než doménu zaregistrujete, je dobré si ověřit, zda se na ni nevztahuje ochranná známka. Na webu úřadu pro průmyslové vlastnictví zadejte znění ochranné známky, např. alza a zobrazí se typy ochranných známek a jestli je platná.
Pokud už máte rozběhnutý web, firmu nebo e-shop, je možné (ba spíš nutné) si svou identitu a doménu ochránit. Není to však levná záležitost (cca 12-20 tisíc Kč na to padne), ale účel to splní skvěle. Žádní doménoví spekulanti se na vaši doméně už nepřiživí. Centrální registr takovou doménu převede do vašeho vlastnictví a správy.
Nechte si doménu vygenerovat
Pokud nevíte jak dál, generátory domén mohou poskytnout finální inspiraci. Pro anglická slova fungují generátory mnohem lépe než pro složitější češtinu. Jde kombinovat česká i anglická slova, která ještě více podtrhnou originalitu domény. Jen se ta dokonalá kombinace musí najít.
Nástroje, které mohou pomoct:
- Generátor českých slov – napíšete znaky, která má obsahovat a nastavíte délku.
- Wordgen – je online generátor náhodných a vymyšlených slov / kombinací.
- Wordoid – Vyberete jazyk, kterým má slovo začínat – obsahovat – končit a počet znaků.
- Leandomainsearch – stačí napsat slabiku nebo slovo, jaké má doména obsahovat a vygenerují se vám různé kombinace.
Myslete dlouhodobě, vyplatí se to
Stavte se k výběru domény, jako by se jednalo o svatební den. Plán A je vždycky jasný, vydržet spolu až do smrti. Pokud si vyberete doménu špatně, přichází plán B neboli rozvod. Změna domény, názvu firmy i webu je vždy náročná věc. Sebere to spousty energie, která by se dala zužitkovat jinde.
Při registraci domény nebuďte zbrklí a v klidu si vše rozmyslete. Kolikrát se nám stalo, že jsme byli z domény nadšení, ale hned druhý den jsme objevili mnohem lepší varianty, které jsme nakonec zaregistrovali.
Další důležitý faktor je, co na doméně bude. U jednoúčelových affiliate webů, blogů nemusíte tak dlouze přemýšlet, jako když vybíráte doménu pro svou novou firmu.
Co k registraci domény potřebuji?
Moc toho není. Stačí mít originální název a vybrat si svého registrátora. Ten doménu registruje u centrálního registru. V případě .cz domény jde o sdružení CZ.NIC, kde registrátor zaplatí registrační poplatek a doménu registruje na vaše jméno.
Nezapomeňte, že údaje musí být pravdivé! Jinak se může stát, že vám bude doména odebrána bez náhrady.
Zkontrolovat svou vysněnou doménu
Stále jste nenašli tu pravou doménu? Mrkněte na článek ohledně domén s diakritikou. S háčky to už půjde lépe. 🙂