← Zpět na všechny články blogu

Radim Hasalík: Vyzkoušel jsem si na Internetu prakticky všechno

  • Jaroslav Ludvík
  • 7. 4. 2022
Radim Hasalík: Vyzkoušel jsem si na Internetu prakticky všechno

Ahoj Radime, jak by ses představil? Co tě vystihuje?

Více než 19 let působím v oblasti online marketingu. Vyzkoušel jsem si na Internetu prakticky všechny profese. Například správu reklamních kampaní ve vyhledávačích, SEO, psaní textů, webovou analytiku nebo třeba vylepšování webů díky vyladění toho, jak se lidem používají. Nakonec mi byla nejbližší pozice člověka, který zastřešuje odborné profese a určuje konkrétní směr. Snažím se specializovat na systematické vyladění marketingu. Zároveň mám přesah do obchodu a rozvíjení firem, takže dovedu identifikovat problémy i v oblastech mimo svůj obor. Sám se jim ale nevěnuji a klienta nasměruji na konkrétního odborníka. Marketing dělám srdcem.  

Prý jsi byl spjatý s Polskem, řekneš nám o tom více?

Měl jsem už zkušenosti s životem v zahraničí, konkrétně ve Velké Británii. Bylo mi tehdy 25 let a hledal jsem tam neúspěšně i práci v oboru. Nezdařilo se. Za rozhodnutím znovu zkusit pobyt v cizině stála moje osobní krize v roce 2015.  Moje úvaha byla taková, že větší šanci bych měl v některé ze slovanských zemí. Proto padlo rozhodnutí odejít do Polska. Postupně jsem bydlel v Krakově, Čenstochové a Vratislavi. Pracoval jsem pro své české zákazníky. Během mého pobytu mi přišla nabídka vést výkonnostní marketing v DATARTu, takže jsem se vrátil do Prahy. K našim sousedům jsem se později opakovaně vracel a bydlel ve Varšavě, Lodži a Gdaňsku. Do toho všeho se mi podařilo zlepšit znalost polštiny.

Polsko je v ČR dost podceňovaná země. Z pohledu technologií mají zajímavé webové služby z nichž některé už u nás působí. Inspirovat od nich bychom se mohli ohledně jejich národní hrdosti. Mají kvalitní silnice. Překvapivě pozitivní je jídlo: Poláci milují kvalitní potraviny, Krakov je doslova ráj pro všechny milovníky restaurací. Ale většinou to platí i pro další města. Obdivuhodné je, že po skončení druhé světové války znovu vybudovali 85 % zničené Varšavy. 

Vtipné jsou jejich slova, která znějí česky a mají jiný význam. Stěhoval jsem například svou tehdejší polskou přítelkyni a celou dobu vyprávěla, že půjdeme do sklepa pro opony. Představoval jsem si takovou načechranou oponu z divadla a překvapivě to byly pneumatiky. Jedna studentka se mi zase chlubila pětkami z matematiky, což mi nedávalo smysl. Z rozhovoru však vzápětí vyplynulo, že to tam mají opačně. 

VPS Centrum

Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.

Naopak mají poměrně problematický přístup k provázanosti státu a práva, potratům a LGBT komunitám. Církev je tam hodně úzce propojená se státem, faráři často patří mezi velmi movité lidi a sami podnikají. V jednom velkém polském městě jsem narazil i na žebrající dítě.   

Čím přesně se dnes zabýváš? A chtěl jsi to dělat odjakživa?

S týmem specialistů pomáháme podnikatelům, malým a středním firmám získávat nové zákazníky nebo lépe pracovat s těmi stávajícími. Využíváme přitom možností online marketingu. Nejdříve opravíme ty největší nalezené chyby a poté začínáme systematicky vylepšovat jejich marketing na Internetu. 

Do toho na pozadí se spoluzakladateli a spolupracovníky ladím chod Neologic.cz a ParMinut.cz. Řeším různé interní projekty, které se pak využívají nebo mají dopad u zákazníků. Případně se starám o marketing obou projektů.

Jako malý jsem zhruba v deseti letech hltal komiksovou knížku o podnikání. Během střední školy prodával spolužákům referáty a založil škole webové stránky. V roce 2003 jsme s bratrem spustili  jeden z prvních blogovacích systémů v ČR. Ten chtěl koupit portál Atlas.cz, tehdejší trojka na trhu. Během práce ve vydavatelství IDG mi nevyhovovaly tehdejší weby, tak jsem se snažil vzdělávat v oboru online marketingu. 

Celý svůj profesní život dělám to, co mě baví a co je můj koníček. Když se ohlédnu za svojí kariérou, nečekal bych, že to bude někdy hlavní zdroj mých příjmů. S velkou pokorou za to vděčím klientům, kteří oceňují moje znalosti a zkušenosti. Díky zapojeným specialistům pak dosahujeme konkrétních výsledků. 

Jsi zakladatelem velkých Facebookových skupin v oblasti B2B. Kolik mají dohromady členů, kolik jich je a jak se ti tam povedlo dostat tolik lidi?

Založil jsem a spravuji největší české facebookové skupiny pro podnikatele a živnostníky. Dohromady je tam přes 40 000 členů. Největší z nich je Podnikatelé a živnostníci - výměna zkušeností. Rostlo to postupně hlavně díky tomu, že Facebook začal preferovat skupiny před stránkami. 

Když založím firemní profil, jak tam dostat (a udržet) fanoušky?

Tím myslíš FB skupinu nebo stránku? Pokud skupinu, tak je potřeba mít zajímavý obsah o kterém budou lidé chtít diskutovat. Stanoví se pravidla, požádá o pomoc spolumoderátory a pak je třeba se trpělivě o skupinu starat. Podrobnosti jsem sepsal do svého blogu

Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů

Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.

Jak dostat nějaké reakce lidí na příspěvky na sociálních sítí firemních profilu?

U stránky těžko, tam je většinou nutné si zaplatit reklamu. Facebook snižuje dosahy stránek. Ve skupinách je to o tom, že člověk napíše post a vyzve lidi k názorům. Někdy se názory sejdou, jindy ne. Záleží na tématu.

Jak se daří tvé agentuře parminut.cz a neologic.cz? Na co se přesně specializujete a proč?

Obě agentury jsou ziskové a rostou. Neologic.cz pomáhá středním firmám, ParMinut.cz živnostníkům a malým firmám. Obě mají společné to, že se snaží systematicky vyladit celý online marketing do úrovně, která dává smysl poměr cena / výkon. Neologic pak působí jako klientovo virtuální marketingové oddělení. Skrze různé postupy se snaží přiblížit tomu, aby co nejvíce poznal podnikání našeho zákazníka a marketéři se správně “naladili” na potřeby klienta. Pokud je to potřeba, věnuje se také offline marketingu a tvorbě webů / e-shopů.  

Vzpomeneš si na největší úspěch? (nemyslím největšího klienta, ale spíš něco na co když se po letech podíváš, řekneš si: Jo to se fakt povedlo. Dneska bych to udělal stejně).

Žijeme ve světě, kde předkládáme druhým úspěšnost v podobě škol, titulů, výsledků v kariéře, žebříčcích bohatství a podobně. Za svůj největší úspěch považuji to, že žiji podle svých představ a v relativně klidné době. S respektem a pokorou si uvědomuji, že to může kdykoliv skončit. Nemáme žádné záruky.

A co největší fuckup? :)

Těch přehmatů a chyb bylo poměrně dost. Nepovažuji je za něco, co by mělo sloužit k tomu, abych se za ně trestal nebo toho litoval. Každý fuckup má člověka něco naučit. A selhávat bude člověk až do konce života. Takže proč se nad tím stresovat?  

Pracuješ raději s živnostníky nebo korporacemi? Jaká to má specifika?

Živnostník nebo malá firma většinou nemá tak velké marketingové rozpočty, což klade důraz na mnohem větší efektivitu. U opravdu velkých kampaní se chyby snadno ztratí v objemu peněz. Když jsme třeba v DATARTu převzali od agentury reklamní kampaně, při jejich revizi jsme tam našli klíčové slovo “poklop”. Byl to důsledek použití automatického generátoru klíčových slov. To slovo stálo pár tisícikorun a nedávalo smysl. Jenže v milionových rozpočtech se pár tisícikorun ztratilo. U živnostníka nebo malé firmy si podobné chyby nemůžete dovolit. Tam se těch pár tisícikorun řeší.

Mnohem častěji pracuji právě s živnostníky, malými a středními firmami. Proti korporacím jsou flexibilnější a rychlejší. Je za nimi také příběh zakladatele, často tam vidíte start od úplné nuly. Je obdivuhodné sedět třeba v showroomu rodinné firmy, která před 25 lety naučila Čechy používat pergoly. Slyšíte jejich příběh, vidíte výsledek práce konkrétních lidí. Vypráví vám o svých selháních a také o tom, jak se z nich poučili a posunuli své podnikání dál. Většinou nemají žádnou zálohu v podobě zahraniční mateřské společnosti nebo interního investora. Co si vydělají, to je jejich a peníze daní tady. Nemizí ve složitých holdingových strukturách. Méně se dělá politika a více se pracuje. 

Jak na osobní marketing? Taky online? Nějakým mixem? A je vůbec osobní marketing důležitý?

Marketing děláme vlastně pořád. Je dobré si to uvědomit. Když má třeba člověk hotel, tak je součástí marketingu i slečna na recepci. Nicméně je dobré si ujasnit, proč to vlastně člověk dělá. Co tím sleduje? Co by chtěl díky marketingu získat? A potom je to skutečně o vyladění celého svého marketingu tak, aby to dávalo dotyčnému člověku smysl. Neznamená to, že třeba člověk musí být například na Twitteru. Jedna moje kolegyně z oboru napsala ve svém posledním příspěvku: “Na svůj Twitter účet už nepřidávám nic nového a pravděpodobně ho časem zruším”. Jako zdůvodnění pak doplnila: “Nedělá mi to radost a byznysově to taky nic nepřináší.”. Také není nutné dělat to, co dělají jiní. Nebaví vás podcasty? Proč byste se do toho cpali? 

Co dneska letí v online marketingu? 

Pozoruji dlouhodobější návrat ke kořenům marketingu. Je krásně vidět, že pouze reklama už dnes často nestačí. Musí být vyladěný celý zákaznický zážitek. Mnohem více se začíná řešit i smysl. Existuje přehršel produktů a služeb, zákazníci si mohou vybírat z tisíců značek. Některé produkty jsou třeba hodně zvláštní: existuje třeba speciální umělohmotná hůlka na prsty pro nabírání chipsů. V oblasti e-shopů vznikají nové jako na běžícím páse, ale nemají žádnou přidanou hodnotu. S větší konkurencí vzniká přetlak v reklamách a tím se prodražují reklamní výdaje. Tohle nemá budoucnost a po nějaké době by se to mělo začít přetvářet právě do toho, aby to lidem dávalo smysl. 

A jak to bude za 3 roky?

Kromě smysluplných produktů a služeb budeme hodně řešit umělou inteligenci (AI), robotizaci a automatizaci. Už to tady je, ale bude se to dál rozvíjet. Není to otázka tří let, nicméně řada profesí online marketingu zcela zanikne. Navzdory opatřením vlád ohledně ochrany osobních údajů o nás velké firmy budou vědět opravdu hodně. Bude kladen větší důraz na zákaznický zážitek.

Ty i učíš na VŠE. Co učíš a jak jsi se k tomu dostal?

Přednáším studentům v rámci oficiální výuky Vysoké školy ekonomické v Praze, konkrétně předmětu Marketing na Internetu. Věnuji se tam použitelnosti webu. Je to dlouholetá spolupráce. Byl jsem přímo oslovený učitelem tohoto předmětu.

Prý jsi byl na několik dnů ve tmě, jaké to bylo? A proč jsi do toho šel?

Byl jsem na semináři u jednoho psychologa a ten to okrajově zmínil. Zjistili jsem si více informací a rozhodl se, že uskutečním pobyt ve tmě ve svém vlastním bytě. Jste kompletně odříznuti od vnějšího světa, máte prostor přemýšlet nad svým životem. Po příchodu ze tmy na světlo vidíte všechny barvy úplně jinak. Byl to zajímavý životní zážitek, který jsem si o pár let později zopakoval. Ačkoliv se mi podařilo být ve tmě kratší čas, odnesl jsem si z přemýšlení další zpětnou vazbu do života.  

Co děláš pro své zdraví a work-life balance?

Poslouchám své tělo. Všímám si signálů, které mi dává a podle toho řídím svojí práci. Pokud to jen trochu jde, nikdy to netlačím přes sílu. Tedy nepracuji v případě únavy, dávám si odpoledního šlofíka. Snažím se chodit včas spát, zdravě jím, raduji se z maličkostí a pracuji na svém osobním rozvoji.  Své slabé stránky deleguji na lidi, kteří jsou v daných činnostech lepší než já. Střídám práci ve stoje a vsedě. Hodně chodím pěšky.

Co bys poradil začínajícím podnikatelům? Jaká je ta jedna nejdůležitější věc?

Najděte si to, co vás baví a v čem jste dobří. Ideálně se snažte, aby to řešilo konkrétní potřebu lidí nebo firem. Buďte sami sebou a tam, kde je vám dobře. 

Je nějaký nástroj nebo aplikace bez které si nedovedeš představit svůj pracovní den?

Používám cloudové služby jako Gmail, nástroj projektové řízení Freelo.cz / TeamWork.com, LibreOffice, pro zprávy Telegram a soubory sdílím v Google Drive / Dropboxu.

Zůstaň s námi v kontaktu. Jednou za měsíc posíláme souhrn novinek. Nemusíš se bát, spam neposíláme a můžeš se kdykoliv odhlásit.

Souhlasím se shromažďováním, zpracováním a uchováním osobních údajů ve smyslu ustanovení § 5 odst. 2 zákona č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů.

Budeme zpracovávat následující osobní údaje za účelem odesílání newsletterů:

  • e-mailovou adresu

Údaje budeme zpracovávat po dobu 5 let od posledního otevřeného newsletteru.

Svůj souhlas můžete vzít kdykoliv zpět, právo na výmaz, opravu a další svá práva můžete uplatnit na adrese info@vas-hosting.cz.

Více informací o ochraně osobních údajů.

Opište nebo zkopírujte prosím následující znaky do formulářového pole: c0a3Ogj2Ss

Hledáte něco?

Volejte +420 776 133 789 nebo pište

© 2021 Váš Hosting s.r.o.