← Zpět na všechny články blogu

Rozhovor: Míra Novosvětský a jak se vyvíjí mobilní aplikace

Jaroslav Ludvík
Jaroslav Ludvík 13. 5. 2020 - 8 min. čtení
Blog

Ahoj Míro, představ se nám prosím

Před pár lety bych řekl, že jsem Java developer, po pár letech jsem našel v kapse telefon s Androidem a stal se ze mě Android programátor, ale dneska vlastně ani nevím, jak jednoduše odpovědět. 

Jak tě napadlo založit MobileSoft?

Mezi roky 2010 a 2012 jsem seděl jako Java programátor v několika nadnárodních firmách. Do nich jsem se záměrně nechával najímat na krátkodobé projekty. Někdy na jaře 2012 jsem v jedné takové firmě nastupoval a stalo se, že pro mě neměli cca 3 měsíce práci a platili mě jako kapacitu, kterou budou určitě potřebovat. 

To vedlo k tomu, že jsem postupně začal volný čas využívat k sebevzdělávání a naprogramoval první aplikaci Lékárny. Z Lékáren byl jen krůček k aplikaci Pivovary (Brewee), kterou si začali stahovat i stovky lidí každý den. No a pak už byl jen krůček k tomu začít takovou službu nabízet dál.

Vzpomeneš si na zakázku, která změnila Mobilesoft na opravdovou firmu?

Těch zakázek bylo víc. S každou novou zkušeností se někam posouváme a nedokážu říct, kde byl ten velký zlom. Když se ale budeme věnovat té největší výzvě, tak to asi byl projekt StormmBook pro M&M Reality Holding. Na něm jsme už odpracovali desítky tisíc hodin a zatím jsem v ČR nenarazil na druhou podobně velkou aplikaci.

VPS Centrum

Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.

Kolik u vás v Mobilesoft pracuje dneska lidí?

V současné době je to okolo 20 lidí, kdy ne všichni pro nás pracují fulltime.

Ty jsi byl ale s Mobilesoftem i v New Yorku – Vyplatilo se? Jakou jsi tam dostal nejcennější lekci?

New York je úplně jiný svět. My měli několik cílů. Chtěli jsme začít pracovat pro americké zákazníky, chtěli jsme posunout dál naši aplikaci AppBlock a pochopit, jak správně dělat mobilní marketing. Zároveň jsme chtěli zjistit, jestli dokážeme z Pivovarů udělat globální projekt. Dneska vím, že jsme naplnili vše kromě prvního bodu.

Největší lekcí pro nás tedy bylo to, že myšlenkově a vlastně asi celou firemní kulturou nejsme připraveni začít nabízet náš zákaznický vývoj do USA. První věcí je to, že dodávat vývoj z ČR není konkurenční výhodou, protože všichni řeší vývoj od nás na východ. Další věcí je, že v Americe musíte změnit způsob přemýšlení, jednání a upřímnost bez hraní obchodních her se tam moc nenosí. Poslední věci je časový posun a to, že je nutné se tam přestěhovat. Mně se ale v ČR líbí. 

Už podruhé si zmínil aplikaci Pivovary – řekni nám, kde jak se jí daří?

Do Ameriky jsme přijeli s tím, že máme stagnující aplikaci v ČR, které se moc nevěnujeme. Že z ní buď uděláme globální projekt nebo se budeme věnovat něčemu jinému.

Celý projekt jsme v zahraničí přejmenovali na Brewee. Vymysleli jsme, co bude jeho budoucí hodnota, a pustili se do vývoje a propagace mnohem seriózněji. Díky návštěvě několika majitelů pivovarů jsem měl možnost lépe pochopit americký pivní průmysl a najít to, co chceme v budoucnu pivovarům na celém světě nabídnout.

Brewee už v Americe roste rychleji než v ČR. Za 9 měsíců se nám podařilo zvýšit počet aktivních uživatelů ze 4 tis na před koronavirových 15 tis, které každým dnem organicky rostou.

Samozřejmě v době COVID-19 aplikace nemohla vodit lidi po pivovarech a zaznamenali jsme velký propad v instalacích, ale alespoň jsme ji použili k pomoci prodeje piva z pivovarů. Nabídli jsme pivovarům zdarma možnost publikovat novinky, které jsou v aplikaci filtrované podle vzdálenosti. Díky tomu naši uživatelé věděli, kdy se stavit nebo si objednat pivo. Do výzvy se přidalo cca 150 pivovarů.

Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů

Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.

Hodně zajímavá je také aplikace AppBlock – řekni mi o tom něco víc prosím.

Aplikace AppBlock na začátku řešila můj problém. Měl jsem v prohlížeči zablokovaný Facebook, Novinky a některé další weby v pracovní době. Bohužel to nefunguje, když máte na pracovním stole chytrý telefon.

AppBlock tento problém řeší, a to byla trefa do černého. Po vydání na Google Play nám Google radil, že jsme asi chtěli napsat “AdBlock”. V současné době jsme lídrem celé nové skupiny aplikací a máme okolo 3 tis stažení každý den

Za nárůst instalací na trojnásobek za posledních dvanáct měsíců je do určité míry zodpovědný také náš pobyt v USA. Navštívili jsme několik akcí, kde jsme se měli možnost věnovat mobilnímu marketingu a učit se, jak ho správně dělat.

Když vytvoříte aplikaci, předáte ji klientovi. Tím projekt končí nebo je to skoro jako služba? 

Když by se stalo, že aplikaci po 3 měsících dodáme a dál se nebude rozvíjet, je to průšvih. Celý obor se vyvíjí tak rychle, že by ji brzy předběhla konkurence.

My nemáme desítky nových zákazníků každý rok. Naopak se snažíme pracovat na projektech, kde je potenciál toho, že se klientovi naše práce násobně vrátí a díky tomu z toho pak bývá dlouhodobá spolupráce. 

Jaká aplikace má největší dosah?

Dnes asi naše vlastní aplikace AppBlock. Jedná se o nástroj, který aktivně používá víc než 200 tis lidí. Když se zamyslím, kolik času by jinak strávili na sociálních sítích, tak z toho mám dobrý pocit.

Jsou kromě jazyku nějaká specifika pro vývoj mobilních a webových aplikací?

Možná jeden hlavní, který si málokdo z webových vývojářů uvědomuje. My musíme vydávat perfektně otestované aplikace. Na webu nahrajete novou verzi s opravou a ve vteřině ji uživatelé mají. Nám vydání nové verze trvá jednotky hodin nebo občas i dní a nejsme schopni zaručit, že si aktualizaci uživatel stáhne.

Jak máte rozdělené vaše servery?

Jeden používáme na interní firemní aplikace, jako jsou například Jira nebo Git a druhý je dedikovaný pro aplikaci Pivovary tedy dnes už Brewee.

MobileSoft dostal cenu na Deloitte Fast 50. Za co to bylo a jak se vám to povedlo?

V jednom roce se nám podařilo narůst z cca 4 lidí na 16 a adekvátně k tomu nám narostl na 4 násobek i obrat. Proto si nás Deloitte všimnul a ocenil nás jako 30. nejrychleji rostoucí firmu ve střední a východní Evropě.

Co bude za 15 let v mobilních aplikacích trend? Virtuální realita, big data, augmentovaná realita nebo něco úplně jiného? 

Co se týče mobilních aplikací a celého odvětví, tak je i rok dlouhá doba. Posouvá se to strašně rychle. Očekávám, že za 15 let bude spousta procesů, které dnes řeší lidi, nahrazena, ale jestli a jak se na tom budou podílet mobilní aplikace, si netroufám odhadovat.

A co plánujete v MobileSoft do budoucna? Máte nějakou vizi?

Na začátku letošního března (Covid19) bych odpověděl, že náš plán je celou situaci spojenou se zatažením ruční brzdy celé ekonomiky nějak přežít. Nikdo nevěděl, jestli budou zákazníci dál platit faktury a zda budou dál poptávat naše služby. Nás to celé posunulo k urychlení některých plánovaných kroků a investic, ke kterým by jinak asi došlo později. Konkrétně to bylo vytvoření samostatného týmu na naše vlastní projekty a vypublikování nového firemního webu.

Co se týče dlouhodobějšího plánu, tak bychom chtěli mít možnost pracovat pro zákazníky se kterými nás to společně baví a rozvíjet naše vlastní aplikace. Obecně nám kombinace zakázek a vlastních projektů velmi dobře funguje, protože se umíme vžít do kůže našich zákazníků a zároveň naše zkušenosti podložit čísly.

Co bys udělal ve firmě jinak, kdybys věděl jak to dopadne? Nějaký fail?

Nevím, jestli je to fail, ale dost nás naučila naše loňská zkušenost s Callistics. Z měsíce na měsíc nám Google zakázal přístup k hovorům a SMS což nám aplikaci na měření hovorů a SMS zlikvidovalo. To poučení je, že mít vlastní aplikace stále neznamená nezávislost a je potřeba chovat se obezřetně.

Zůstaňte s námi v kontaktu

Jednou za měsíc posíláme souhrn novinek. Nemusíte se bát, spam neposíláme a odhlásit se můžete kdykoliv...

Karel Dytrych
Tým Váš Hosting
Vyzkoušejte náš trial na týden zdarma

Garance 14denní záruky vrácení peněz

Vyzkoušejte server na týden zdarma

Vyzkoušet server