← Zpět na všechny články blogu

Trendy v online marketingu 2024: Sušenky, AI a síla brandu

Karel Dytrych
Iveta Zlatníčková 9. 2. 2024 - 29 min. čtení
Blog

Z online webináře agentury Proficio si odnášíme spoustu super podnětů. K nim přidáváme ještě něco navíc i od dalších odborníků v oboru. Nenechte si ujít přehled marketingových trendů pro rok 2024. Čekají nás zásadní změny v analytice, brandingu, v prezentaci na sociálních sítích a v jiných oblastech dominujících onlinu.

Začalo to implementací nové podoby cookie lišt, pak přechodem na Google Analytics 4 a zdaleka to nekončí. Březen 2024 a druhá polovina roku 2024 hodí zásadním způsobem pomyslné vidle do analytiky a sběru dat. Co nás čeká?

  • Začátkem března, přesně 6. 3. 2024, přijde consent mode 2.0 — další povinná změna od Googlu, která zasáhne hlavně remarketing.
  • V druhé polovině roku 2024 se rozloučíme s podporou cookies třetích stran a od uživatelů nám zůstanou pouze 1st party data (například e-mail nebo telefon).

Počínaje 1. březnem 2024 musí mít každý na svém webu (konkrétně ve staré známé cookie liště) implementovaný tzv. Consent mode V2. Oč přesně jde? O nové nařízení EU s názvem Digital Marketers Act, kterým tlačí na spoustu velkých hráčů na poli analytiky. V podstatě jde o nové technické parametry cookie lišt, respektive o drobné úpravy technických parametrů na pozadí v rámci trackování dat. 

Primárně půjde o platformy Googlu – Google Ads, DV360, SA360. V rámci souhlasového panelu budou mít uživatelé dokonce možnost spravovat své preference přímo v nastavení svého Google účtu. Změny budou sice “drobné”, avšak velmi razantně zasáhnou do personalizovaných reklam v rámci remarketingu. 

VPS Centrum

Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.

A co se stane, když změny neprovedeme? Pravděpodobně přestanou personalizované reklamy fungovat. Neboť, pokud změny nenasadíte včas a uživatelé je na webu neodsouhlasí, Google datasety nepropojí a vy přijdete o konverze.

Doposud jsme v rámci cookies získávali souhlas vůči tzv. analytics_storage a ads_storage – pro analytické nástroje a inzerci (ty byly právě v rámci consent 1.0). Consent mode 1.0 vznikl primárně jako reakce na GDPR a další zákony týkající se ochrany osobních dat uživatelů. 

První verze měla za úkol poskytnout uživatelům kontrolu nad tím, jak se jejich data používají v reklamě, analytice, bezpečnosti, personalizaci a funkčnosti. Respektive regulovat způsob, jakým webové stránky a aplikace nakládají s daty uživatelů.

Nově dochází k dalším regulacím, a proto se nastavení souhlasu (v Consentu 2.0) rozšiřuje o další dvě možnosti:

  1. ad_user_data
  2. a ad_personalization (např. e-mailové adresy nebo cílení remarketingu).

Možnosti technického nastavení

Právě od 6. 3. 2024 musíte mít nasazenou jednu ze dvou základních konfigurací:

  1. Basic Consent Mode – Jedná se o binární volbu, kdy uživatel buď souhlasí, nebo nesouhlasí se shromažďováním dat. V případě nesouhlasu se žádná data nesmí shromažďovat.
  2. Advanced Consent Mode – Umožňuje uživateli detailněji specifikovat, jaká data a pro jaké účely mohou být shromažďována.

Jak změny aplikovat správně právně

Zde jsme se inspirovali šikovnou právničkou, ambasadorkou na poli právě ochrany osobních dat uživatelů, Petrou Dolejšovou. Ta radí v implementaci postupovat následovně:

  • Nové cookies, se kterými Google pracuje, nezapomeňte přidat do přehledu ve vaší cookies tabulce (ad_user_data, ad_personalization).
  • Ujistěte se, že máte v dokumentu o cookies informaci o Googlu a nástrojích, které využívá.
  • Pokud pro účely trekování a reklamy používáte e-mail a telefonní číslo, ano, i toto by ve vašem dokumentu o zpracování osobních údajů mělo zaznít.
  • Souhlasová lišta bude chtít také trochu péče.

Petru doporučujeme sledovat. Vše podrobně popisuje ve svém článku na blogu a navíc je to studnice vědomostí v rámci práva v online marketingu.

Jak na design lišty

Ve vizuálu lišt se nic nemění. Avšak, pokud se chcete inspirovat, jak na to jít správně, skvělou inspirací je například Ondra Ilinčev:

Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů

Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.

Pokud je cookies banner neobtěžující, tak se též nikdo neobtěžuje s ním cokoliv dělat a bude ho ignorovat. A pokud lidem zjednodušíme možnost odmítnout všechny cookies, tak to budou dělat. Zvýšit šanci, že vám dá uživatel souhlas lze pochopitelným a sympatickým textem, trochou psychologie a upoutáním pozornosti.

Ondra Ilinčev – UX & CRO expert
V ČSOB dosáhli úpravou lišty ke zvýšení míry souhlasu až na 90 %, což v bankovním sektoru nebývá zvykem, zdroj: https://www.ilincev.com/cookies-2022

A tak si na svém webu pohrála s cookie lištou právě Petra Dolejšová:

Chrome a konec 3rd party cookies

Novinka, která ani není takovou novinkou – končící cookies třetích stran. Blokování 3rd party cookies už začalo před dvěma lety. Jako první oznámilo potírání sušenek Safari, následně Mozilla Firefox a nyní se k nim přidává i Google Chrome. Dojít by k tomu mělo v 2. polovině roku 2024. A co to znamená? Akviziční kampaně budou fungovat omezeně a jedinou ceněnou komoditou pro měření konverzí budou osobní data uživatelů (1st party cookies typu e-mail a telefon).

Alternativa k sušenkám

Google už zhruba rok testuje alternativní řešení – FloC, FloX, TurtleDove, Trist Tokens (spočívají na bázi agregace dat uživatelů, ukazují, jaké stránky navštěvují a data pak seskupují do konkrétních kategorií).

Jak se bude nadále vyhodnocovat marketing?

  • Atribuce – Vyhodnocuje se pomocí nástroje Google Analytics 4 (GA4). Jednoduché a levné řešení, vhodné pro operativní vyhodnocování performance kampaní (klikací kampaně, kde se řeší, jaká je návštěvnost; u brandových kampaní to však nefunguje).
  • Incrementalita (test causality) – pro brandové kampaně je naopak ideální balíček Casual Impact od Googlu, který pomůže analýzu zpracovat → pro ideální výsledky je dobré využít Geo split testing (výběr regionů, ve kterých kampaně poběží/nepoběží, nevýhodou je obtížnost výběru, který region obětujeme a je náročný na realizaci. Vhodné je to pro nárazové vyhodnocování kampaní ve stylu před a po spuštění (výhodou inkrementality jsou nízké náklady).
  • Modelování Marketingového Mixu (MMM) – může vymodelovat zkušený datový analytik nebo za využití nástroje typu lifesight.io. Vhodné pro využití u firem s bohatým spektrem offline/online reklam a pro sledování dlouhodobých trendů. Zahrnout do nich můžeme i externí faktory – vývoj HDP, inflaci, úrokové sazby, počasí, sezónnost (bývá náročná na vyhodnocení).

Novinky ze světa SEO

Google spustil v rámci vyhledávání novou funkci “Circle to Search„. Jde v podstatě o tzv. multisearch poháněný AI. V praxi funguje tak, že například vyfotíte deskovou hru a AI vám k ní rovnou vysvětlí pravidla. Funkce má za cíl o něco víc urychlit vyhledávání informací, tím, že dovoluje uživatelům zakroužkovat daný předmět přímo ve videu či na obrázku. K němu pak Google vyhledá související informace.

Dále se testuje i tzv. „Refine This Search“ filtr, který pomáhá zpřesnit výsledky vyhledávání.

zdroj: Blog Marketing Mineru

Bard končí, Google spustil Gemini

Google oficiálně přejmenoval svůj AI model Bard na Gemini. S novinkou přišel už ke konci roku 2023, kdy oficiálně oznámil, že chtějí sjednotit název modelu s umělou inteligencí, která ho pohání a srovnat tak krok s OpenAI. 

Gemini je dostupná zdarma v základní webové verzi a jako aplikace pro Android a iOS je zatím jen v angličtině. Není jasné, kdy bude mobilní verze dostupná i v EU (tedy i v ČR). Čeká se na definitivní schválení a přijetí Aktu o umělé inteligenci, což by se mělo stát letos v dubnu.

Vyzkoušejte alternativu Google One AI Premium

Jako alternativu však zatím nabízí placenou službu Google One AI Premium s přístupem k modelu Ultra 1.0 za 550 Kč měsíčně​​. Kromě přístupu k AI obsahuje například větší cloudové úložiště Google Disk.

Význam AD generativní AI

S důrazem na větší míru automatizace se umělá inteligence začala využívat i v reklamních kampaních. O AD generativní AI se začalo mluvit už v polovině roku 2023. Nyní přináší inzerentům nové možnosti pro personalizaci a optimalizaci reklamních kampaní. Mají pomoci dosáhnout lepších výsledků s méně vynaloženým úsilím a zvýšit návratnost investic do reklamy.

V souvislosti se zavedením Gemini, Google zavedl do Google Ads novinku, která umí vytvořit lepší kampaně ve vyhledávání a vše jen prostřednictvím chatu. Stačí zadat URL webu a Gemini v cuku letu vygeneruje relevantní obsah reklam, včetně kreativ a klíčových slov.

Gemini, pokročilý model umělé inteligence od Google, je zatím spuštěný pouze v angličtině a je postupně zaváděný na Android a iOS zařízeních po celém světě, s výjimkou evropských zemí. Pro české uživatele a inzerenty v Google Ads tedy Gemini v současné době není přístupný, ale očekává se, že bude postupně zpřístupněný i v dalších jazycích a zemích​​​​.

Google často dělá to, že dá novinky nejdříve jenom svým partnerům a až pak je dostane trh, což by vůbec u Gemini dávalo smysl (Premium partners zaplaví trh generativními reklamami dříve, než je masa dostane k dispozici 🙂). To samé je s generativním obsahem přímo v SERP → do Evropy zatím vůbec nemigroval a je dostupný jenom v USA. Evropa obecně zřejmě bude dělat v rámci nařízení pro tyto giganty větší problémy.

Filip Podstavec – Stavbyvedoucí v Marketing Miner

Generativní tvorba AI bude extrémně snižovat bariéry vstupu pro inzerenty. Vstup do PPC světa nebude nikdy jednodušší. ALE bacha! Dobrý sluha, ale zlý pán. Je dobré pamatovat na fakt, že vytvořené generativní AI assety budou sice pěkné, ale generické. Umělá inteligence nezná váš byznys tak jako vy. Myslete na distinktivnost vlastní značky a nenechávejte vše jen na AI.

TIP č. 1: Větší focus na zákazníka, ne na data (letos víc než kdy dřív)

Trackování cookies, ukončování cookies třetích stran, data v podstatě už nebudou dostupná a bude nutné si je dopočítávat, to nevypadá na efektivní podklady pro jakékoliv kampaně. A kdo s tím bojuje úplně nejvíc? Markeťáci. 

Říká vám něco efekt pouliční lampy? → Popisuje chování, kdy se koukáme čím dál více tam, kde je to snazší a kde nemusíme vynakládat úsilí navíc. Což dokonale vystihuje následující obrázkový vtip:

zdroj: online webinář agentury Proficio

Co si tedy z nových změn a anekdoty odnést? 

  1. Nenechte to dojít až do bodu, kdy budete hledat data na nevhodných místech jen proto, že jsou více dostupná a rychle k dispozici. 
  2. Neulehčujte si práci. Neopomíjejte fakt, že nám má záležet na tom, jak se chovají zákazníci a co skutečně potřebují. 
  3. Zavádějte A/B testování, dotazníkové šetření, ptejte se lidí a nedomněnkujte si fakta jen na číslech.
  4. Není špatně využívat umělou inteligenci, myslete však na rčení “dobrý sluha, ale zlý pán”. AI není samospásná a rozhodně není srdcař jako vy. Jen vy sami víte, co je pro váš byznys to nejlepší.

Půjde o čím dál důležitější téma.

Generace Z vládne internetu

Je to tak. A tímto se omlouváme všem mileniálům i generaci X. Každý rok je znát a postupně musíme uvolnit cestu mladším. A v marketingu je tento trend opravdu turbulentní. Je nutné se adaptovat na nové formáty a kanály, které tato generace konzumuje. Začínají zvyšovat svou potřebu a je důležité si říct, že jejich spotřebitelské chování není stejné jako u starších generací.

Generace Z zkrátka žije online. Kanály, kde se nacházejí a formáty, které konzumují, jsou diametrálně odlišné. Používají jiné platformy a sledují jiné influencery než generace před nimi. Nakupují převážně emočně (rychle ve stylu líbí x nelíbí). Facebook pro ně postupně upadá a momentálně u nich vládne TikTok nebo Pinterest. 

TikTok videa už Google dokonce zobrazuje ve featured snippetech v rámci organického vyhledávání.

TIP č. 2: Přizpůsobte se novým formátům i jejich chování

Generace Z je uvědomělá, empatická a velmi citlivá na společenská a ekologická témata. Udržitelnost a společenská odpovědnost značek je pro ně nutnost (na základě posledních průzkumů mezi marketéry si jen 30 % firem mysli, že pro jejich zákazníky jsou ESG aktivity důležité a měly by je řešit a 73 % klientů (globálně) vnímá ESG aktivity jako něco, co by jejich dodavatelé měli řešit a pokud ne, tak to ovlivní jejich chuť a potřebu u nich nakupovat.

Pro generaci Z je proto velmi důležité, aby měla firma jasně stanovené hodnoty a své společenské poslání. V současnosti mezi důležitá témata u mladých lidí patří zejména společenská odpovědnost, ochrana přírody, BIO, globální oteplování, udržitelnost, stav planety a chtějí to zlepšit.

Důraz na kvalitní videa

Obecně vzato, v roce 2024 se klade mnohem větší důraz a požadavky na kvalitní video formáty, a to nejen ve feedu, ale i ve stories. Důraz na kvalitu povede k opravdu přísným měřítkům, videa, která požadavky nesplňují, půjdou rychle z dosahu.

Pozornost udržíte krátkým video obsahem (TikTok, Reels, YouTube Shorts)

Stále více se do popředí zájmu dere krátký obsah, a to nejen u generace Z. Letos se například mnohem více používají videa v rámci YouTube shorts. Pokud své video popíšete správně, objeví se i ve vyhledávání na Googlu, a to je super reklama zadarmo. Mezi nejpopulárnější sítě generace Z patří již zmíněný TikTok, Pinterest, Snapchat, YouTube a Instagram.

Co platilo na předchozí generace, zde neplatí

Mluvíme hlavně o slevách, věrnostních programech klasických formátech, ale také třeba o sexismu nebo hrubém humoru. Jsou prostě úplně jiní. Nejvíce je jim vlastní to, co má jejich kamarád nebo, co jim doporučí někdo veřejně známý. Zde se vyplatí inzerovat v rámci YouTube s jejich oblíbenými interprety nebo se zaměřit na známé (mikro)influencery.

Threads na Instagramu

Jde o relativně novou konverzační aplikaci Instagramu. Funguje podobně jako X (bývalý Twitter). Uživatelé mají prostor, kde mohou sdílet vše, co je napadne (od textu přes fotky), zapojovat se do soukromých i veřejných konverzací. Mohou využít až 500 znaků textu nebo 5 minut video obsahu (což je v porovnání s Twitterem skoro 2x tolik). Ale proč o ní mluvíme? Až 70 % uživatelů Instagram Threads jsou mladší 35 let, takže většina z nich jsou generace Z a mladší mileniálové.

Stáhněte si aplikaci na Google Play a na Apple store.

Český e-commerce trh pod tlakem Allegro a Temu, přibude i Amazon?

Velcí hráči, jako je Temu (dostupnější alternativa Aliexpressu) a Allegro (největší polská e-commerce platforma, která nedávno převzala Mall group) pronikají na český e-commerce trh. A jak už dnes víme, s růstem českých cen roste i oblíbenost nákupů ze zahraničí, zejména právě z Polska.

V roce 2024 plánuje spustit své online “tržiště” i Seznam.cz. A co to znamená? Už teď je více než jasné, že změny povedou k intenzivnějšímu konkurenčnímu boji mezi online prodejci a vůbec největší otřes zažijí na trhu menší firmy.

Velkou otázkou je, kdy se připojí na český trh i světová jednička Amazon. To teprve bude poprask.

(zdroj: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-internetova-trziste-utoci-polskymi-cenami-prihlizime-prevratu-v-nakupovani-237157)

Amazon vstupuje na trhy od největších po nejmenší. A v Evropě je před námi už jen Švýcarsko.

Poradce společnosti Boston Consulting Group David Antoš.

David Antoš zároveň doplňuje: “Poslední kroky Amazonu v Evropě vedly do Beneluxu, Skandinávie a Polska. Otázkou je, jak velkou chuť má gigant na expanzi v postcovidové době, pro níž je typické ochlazení a nižší nákupní apetit.

Na druhou stranu právě v době, kdy inflace v České republice je vyšší než v Evropské unii a zákazníci jsou citlivější na ceny, vzniká podle výzkumu Boston Consulting Group (BCG) prostor pro expanzi tržišť. Jejich podíl je v Česku nejspíš řádově menší než ve světě, ačkoliv se to dá těžko spočítat.”

Otázka pro firmy v roce 2024 zní: Co s tím?

Jedna z možností je zaměřit se na lepší marketingovou strategii

Marketingová strategie definuje, jak firmy a organizace rozumí svému trhu a jaké přístupy používají k přesvědčení zákazníků, aby podnikali akce vedoucí k zisku.

zdroj: https://coschedule.com/marketing-strategy#what-is-marketing-strategy-

To zní celkem stručně, že? Jinými slovy, marketingová strategie je především o:

  • Pochopení toho, kdo kupuje vaše produkty a služby (správně definovat cílového zákazníka).
  • Způsobu, jak motivujete zákazníky ke konverzi (tedy k provedení akce).
  • Pochopení svých konkurentů, kteří se snaží dělat totéž, co vy.
  • Pochopení toho, jak budete měřit marketingové aktivity a jak posunete svůj přístup vpřed.

Tip č. 3: Zaměřte se na svou marketingovou strategii

Vedou se různé debaty nad tím, jak by měla taková ideální marketingová strategie vypadat a co by měla obsahovat. V marketingu se obecně doporučuje mnoho přístupů, v poslední době však nejvíce → Kotler a Sharp strategie.

Kotler marketingová strategie

Philip Kotler je známý americký profesor, konzultant a s nadsázkou se dá říci jeden z velmi známých marketingových “influencerů”. Ve své knize “Marketingová strategie” popsal:

Veškerá marketingová strategie je založena na STP – segmentaci, targetingu a positioningu. Společnost objevuje na trhu odlišné potřeby a skupiny, cílí na ty, které může uspokojit lépe než ostatní a pak umisťuje svou nabídku tak, aby si cílový trh všiml odlišné nabídky a image.

Kotler jednoduše sází na STP (Segmentaci Targeting a Positioning) → respektive na průzkum trhu, jací jsou na něm zákazníci a pak na výběr jedné cílovky, kterou dokážeme obsloužit lépe než konkurence. Na cílovku pak soustředíme veškeré své úsilí. V positioningu se snažíme budovat značku a odlišit ji od konkurenčních značek pomocí unikátních prodejních výhod (USP).

Marketingová strategie podle Byrona Sharpa

Právě Byron Sharp, australský profesor a teoretik marketingu, ve své knize “Jak se budují značky” popisuje důležitost široké dostupnosti značek (jak mentální, tak fyzické) pro získání a udržení zákazníků. Do Kotlerovy teorie se v podstatě opřel a zdůraznil, že neexistují reálné důkazy, které by jeho teorii potvrzovaly. Založil tak trend, kterému se dnes říká evidence-based marketing (marketing založený na důkazech).

Mentální a fyzická dostupnost značek je pěkně vysvětlená v magazínu digichef.

Podle Sharpa se zákaznická loajalita přeceňuje. Není tak silná, jak se tradičně předpokládá, a pozicování značky zákazníci většinou neodlišují. Úspěch značky závisí na její schopnosti přilákat nepravidelné kupující. Malé značky mají hned dvojitou smůlu, protože zákazníky ztrácejí o to snadněji, o co více se nadřou na tom je získat.

Oproti Kotlerovi doporučuje spíše plošný mass marketing + penetration → Cílit na všechny zákazníky na trhu. Podmínkou je mít distribuční síť na takové úrovni, že zákazníci mohou nakoupit kdykoliv si vzpomenou a kdy váš produkt potřebují.

Dokonalým příkladem mass cílení je značka Nike. Její kampaně v podstatě mluví ke každému, kdo se snaží se sebou něco dělat a sportovat.

Oproti tomu Puma je naopak zaměřená hlavně na atlety.

V Čechách zase například pivo Kozel (které cílí na kohokoliv, svou chutí neurazí ani nenadchne) vs. jakékoliv dražší unikátní pivo, například ALE (Kozel pro všechny, ale ALE jen pro určitou cílovou skupinu).

Konflikt strategií Marka Ritsona a Byrona Sharpa

Není snad jediný branďák, který by neslyšel o konfliktu ikon marketingu Marka Ritsona a Byrona Sharpa. Ten se v roce 2022, na konferenci Mi3-LinkedIn B2B Next Summit opřel do jeho teorií o efektivním fungování marketingu.

Efektivita reklamy

Mark Ritson kritizoval Byrona Sharpa za jeho názor na efektivitu reklamy. Podle Sharpa platit za větší pozornost k reklamě nedává smysl. Podle Ritsona zase existují důkazy, že delší pozornost k reklamě významně zvyšuje zapamatovatelnost a preferenci značky. Jejich přiostřená diskuze byla velkým tématem všech známých branďáků i na české scéně:

zdroj: https://www.focus-age.cz/m-journal/aktuality/mark-ritson-rozporuje-byrona-sharpa–cim-vic-pozornosti-venuji-zakaznici-reklame–tim-lepe__s288x16826.html

Říká se, že se Sharp se nechal statistikou až příliš unést a svá empirická zjištění zobecnil natolik, že je označil za “zákony”. Ty říkají, že existuje pozitivní vztah mezi tržním podílem značky a loajalitou svých zákazníků. A právě takové ultimátní tvrzení Ritsona rozlítilo.

Každý rok změní jednou nebo vícekrát značku většina zákazníků v dané kategorii. Pro růst značky je tedy podstatnější lovit tyto přeběhlíky, než se soustředit na retenční marketing, který množství ztracených zákazníků dlouhodobě výrazně neovlivní.

Mark Ritson hájí důležitost dobře promyšlené marketingové strategie a cílení. Ritson kritizuje Sharpův pohled za podceňování významu vnímání značky a důležitosti segmentace trhu. Pro větší přehled jsme jejich protichůdné názory zanesli do tabulky:

Byron SharpMark Ritson (Kotler)
Podporuje masový marketing a zásah co nejširšího publika.Zastává názor, že účinný marketing vyžaduje segmentaci a cílení.
Zdůrazňuje význam dostupnosti a rozpoznatelnosti značky pro všechny zákazníky.Považuje za klíčové hluboké porozumění cílovým segmentům a vytváření vazeb.
Popírá nutnost specifického cílení a personalizace v některých případech.Podporuje strategický přístup před jakoukoli taktickou realizací.

Nicméně spousta názorů Byrona Sharpa stále zůstává velmi hodnotná a spousta branďáků s nimi souzní. Jedním z nich je i Pavel Cahlík.

TIP č. 4: U růstu značky se nejprve zaměřte na průzkum trhu

V marketingových kruzích se k trendům v oblasti růstu brandu pro rok 2024 vyjádřil Pavel Cahlík dosti výstižně:

Marketing není sprint, je to maraton. Je to o neustálém připomínání si vaší značky, o vytrvalosti. Představte si to jako házení kamene do vody. Jednou to možná neudělá velký rozruch, ale pokud budete házet pravidelně, vytvoříte vlny, které dosáhnou až k vašim zákazníkům.

Pavel Cahlík – brandový konzultant a stratég značek

A pokračoval ve svém příspěvku na LinkedInu:

Na co se zaměřit nejdřív? To slýchávám dost často. První věc na seznamu? Značka, že jo? Ne ne. Pořádný výzkum u zákazníků!

Dal dohromady seznam základních věcí, které byste si měli v marketingu podchytit a na co byste se měli sami sebe ptát:

  1. Co zákazníky podnítí k nákupu?
  2. Kde primárně nakupují? Offline? Online?
  3. Co od vašeho řešení jejich problému očekávají?
  4. Jakou hodnotu z vašeho produktu získají?
  5. Co ovlivňuje jejich rozhodnutí o koupi?
  6. Jak a kde produkty zkoumají?
  7. Jakým zdrojům informací nejvíce důvěřují?
  8. Jaký obsah skutečně chtějí konzumovat?
  9. Jaké jsou hlavní problémy/bolesti/výzvy, kterým čelí?
  10. Čeho doufají dosáhnout koupí vašeho produktu?
  11. Jak vaše pozicování a komunikace s nimi rezonují?

A dodává

Cesta zákazníka není přímka. Chce to čas, než se probojuje k vám. Investujte do značky rozumně. Než abyste soustředili úsilí a pozornost na tisíc věcí, věnujte se pár základním a dělejte to pořádně.

Mrkněte na celý příspěvek spolu s doporučenou strategií.

Mimochodem, Pavel napsal super článek, ve kterém dokonale vylíčil, co nás v brandingu v roce 2024 čeká a nemine. Rovnou si tu odložíme pár break pointů:

  • Myslete na náklady a efektivitu: Budget není neomezený. Naučte se správně vyhodnocovat brandové aktivity. Dejte si bacha, jak a do čeho vrážíte peníze, nakládejte s budgetem efektivně. Rozhodujte se na základě předem stanovených cílů (což nemusí být jen konverze).
  • AI jako součást života: Nedržte se tvrdošíjně starých pořádků. Přizpůsobte se změně, kterou AI přináší. Ale vždy s rozumem. Zapojujte vlastní invenci. Používat výsledky AI 1:1 znamená balancovat na hraně autorského práva.
  • Autenticita: Nastupující spotřebitelé generace Z mají jiný ekonomický a sociální základ a z toho vyplývající preference a standardy, zkuste s nimi udržet krok. Co platí na starší zákazníky, tady možná neuspěje. Ale pamatujte na jedno – buďte sami sebou, autenticita platí na všechny bez rozdílu věku. Autenticita = unikátní identita, kterou vám bude konkurence krutě závidět
  • Udržitelnost (ESG) bez pozlátka: Chovat se odpovědně a udržitelně není nějaká nadstavba k běžnému chování, jak se nám to marketing některých značek snaží prodat. Svoboda už dávno neznamená dělat si co chceme. Nejen kvůli směrnici 2014/95/EU bude ESG fakt téma, které byste neměli ignorovat. To neznamená, že nasadíte nějakou zelenou kampaň a budete to mít z krku. Nálepky greenwashingu se jen tak nezbavíte…

Myslete na distinktivní prvky značky

Zákazník jen zahlédne koutkem oka nějakou barvu nebo tvar a dokáže se mu vybavit konkrétní produkt nebo značka, kterou tento prvek zastupuje (typicky může jít o cokoliv → nápis, vzor, charakter/maskot). Tak tomu se říká distinktivní prvek značky. Je důležité na takový svůj vlastní prvek myslet a skutečně jej záměrně vytvářet. Hlavně jej používejte konzistentně ve své marketingové komunikaci. 

Smutným faktem je, že až 85 % případů kreativ kampaní neobsahují distinktivní (rozpoznatelné prvky značky).

Sedmero rad vhodných k růstu zapamatovatelnosti značky

  1. Maximalizujte fyzickou dostupnost a marketingovou komunikaci: Pracujte na tom, aby byl produkt nebo služba pro spotřebitele k dispozici, kdykoli a kdekoli ho chtějí zakoupit.
  2. Učiňte značku snadno dostupnou: Zjednodušte proces nákupu, minimalizujte bariéry pro spotřebitele. Typickým příkladem jsou Alzaboxy.
  3. Ujistěte se, že vaše značka vyniká: Ujistěte se, že vaše značka komunikuje tak, že upoutá pozornost, nevyhazujte peníze zbytečně. Tady se jako příklad hodí zase Alza se svým ukecaným Alzákem.
  4. Budujte asociace spojené s vaší značkou: Pracujte na strategii, kdy si lidé vaši značku jednoduše a snadno vybaví i pamatují.
  5. Spojte vaši značku jedinečnými a rozpoznatelnými atributy, které odliší značku od konkurence.
  6. Buďte konzistentní, ale zároveň svěží a zajímaví.
  7. Buďte konkurenceschopní a udržujte popularitu značky u co nejširší skupiny zákazníků.

Pár vizuálních příkladů:

Příklad č. 1: Čokoláda Milka, lze ji koupit v malé večerce i ve velkém obchodním řetězci, zdroj: https://www.cognito.cz/marketing/byron-sharp-jak-rostou-znacky-aneb-magie-statistiky-pro-marketery
Příklad č. 2: Typicky dobře fyzicky dostupnou je Alza a její Alzaboxy. Zjednodušuje nákup se svým “do půlnoci objednáš, ráno v Alzaboxu máš”, zdroj: https://www.cognito.cz/marketing/byron-sharp-jak-rostou-znacky-aneb-magie-statistiky-pro-marketery
Příklad č. 4: Guinness se ve své kampani #LooksLikeGuinness snaží vytvářet paměťové struktury pomocí běžně se vyskytujících černobílých vzorů, ty připomínají čepovanou pintu oblíbeného irského piva. Zdroj: https://www.cognito.cz/marketing/byron-sharp-jak-rostou-znacky-aneb-magie-statistiky-pro-marketery
Příklad č. 5: Ikonický tvar čokolády Toblerone, na první pohled lehce rozpoznatelný. Zdroj: https://www.cognito.cz/marketing/byron-sharp-jak-rostou-znacky-aneb-magie-statistiky-pro-marketery
Příklad č. 6: Apple se nebojí inovací, ale zároveň si udržuje svou typickou čistotu a eleganci.
Příklad č. 7: Samsung nabízí širokou škálu produktů v různých cenových hladinách. Přitahuje tak spořivější i prémiové zákazníky a udržuje si tak masovou přitažlivost.

TIP č. 5: Chcete růst rychleji? Expandujte!

Expanze do zahraničí výrazně zvětšuje pomyslné hřiště značek. Právě tím, že firmy expandují, výrazně zvyšují šance na zisk, ale potažmo mohou přilákat nové zákazníky tím, že cílí na nové segmenty. V dnešní době se nebojí expandovat střední firmy i startupy. Zahraniční trhy často nabízí významné příležitosti pro růst, protože v mnoha regionech (mimo Spojené státy) je méně konkurenční prostředí než u nás.

Se vstupem na nové trhy se často objevuje zisk nejen v podobě nových zdrojů příjmů, ale také v podobě cenných zkušeností a perspektivy, které mohou firmy využít pro další rozvoj svého produktového portfolia.

Ale bacha. Růst do zahraničí přináší i svá úskalí. Jde o omezené finanční zdroje, jazykovou bariéru, kulturní rozdíly či místní legislativa. A to je jen zlomek překážek, se kterými se možná budete potýkat. Proto plánujte s rozumem a strategicky. Udělejte si pokud možno kvalitní výzkum, případně navažte partnerství, než se rozhodnete na daný trh vstoupit.

Podporovat rozvoj vlastní značky je dlouhodobě důležité pro každou firmu. Letos se dostává do popředí dvakrát tolik. Se vším, o čem jsme dnes psali, dává čím dál větší smysl makat na tom, abyste se dlouhodobě odlišili. 

Když si to celé shrneme:

  • AI čím dál více se transformuje marketing, ale i jiné obory, které se vaší firmy dotýkají. Chatboti zlepšují zákaznický servis, používá se pro optimalizaci kampaní, pro tvorbu kreativ i vývoj webových stránek.
  • Vaším úkolem bude víc než kdy jindy vymyslet, jak se odlišit, vystoupit z řady, chopit se příležitosti ukázat ostatním, že váš produkt je ten pravý. Získejte náskok před ostatními a chytře využijte potenciálu, který AI přináší do firmy. Ale s mírou.
  • Pokračujte v dlouhodobém budování vlastního brandu. Zamyslete se nad tím, zda by nestálo za to rozšířit svůj brand i do zahraničí.
  • Nespoléhejte se jen na data. Studnicí všeho jsou právě vaši zákazníci, ptejte se, zjišťujte, co chtějí a pružně na jejich potřeby reagujte.
  • A v neposlední řadě si zkontrolujte dostupnost 1st party dat, než nám Google zařízne cookies třetích stran.

Zdroje:

Zůstaňte s námi v kontaktu

Jednou za měsíc posíláme souhrn novinek. Nemusíte se bát, spam neposíláme a odhlásit se můžete kdykoliv...

Karel Dytrych
Tým Váš Hosting
Vyzkoušejte náš trial na týden zdarma

Garance 14denní záruky vrácení peněz

Vyzkoušejte server na týden zdarma

Vyzkoušet server