← Zpět na všechny články blogu

Jak zatočit s cookies? Plugin Visitors dává základní obrázek o návštěvnosti. Cookie lištu nepotřebujete

Karel Dytrych
Iveta Zlatníčková 11. 12. 2023 - 9 min. čtení
Blog

Všem fandům WordPressu: Máme pro vás super tip! Ukážeme vám plugin, se kterým můžete zkontrolovat návštěvnost na webu a nemusíte řešit sběr “sušenek”. Ten shromažďuje pouze základní data, ale ta soukromá nechává být. Což jde ruku v ruce s legislativou. Funguje jako rychlý a jednoduchý ukazatel pro ty, kteří nepotřebují řešit komplexní statistiky z Google Analytics.

Bacha na ochranu uživatelů

Návštěvnost webu dává poměrně jasný obrázek o tom, jak kvalitní je obsah na webu. Rovnice je totiž jednoduchá. Čím vyšší čísla návštěvnosti, tím víc potenciálních zákazníků můžete získat. 

Při návštěvě stránek se ukládají do zařízení prohlížeče unikátní data uživatelů. Říká se jím cookies (sušenky) a přináší spoustu nemalých výhod majitelům webů. Pomáhají například analyzovat chování a personalizovat obsah nabízený uživatelům. 

Do konce roku 2021 je nikdo příliš neřešil a stačilo na ně pouze nenápadně upozornit malou lištou. Souhlas s jejich použitím uživatelé vyjádřili, když z webu neodešli.

VPS Centrum

Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.

Od začátku roku 2022 je však ochrana soukromí uživatelů velké téma. Vznikla proto povinnost implementovat na web speciální cookie lišty. U nich musí mít uživatel možnost si vybrat, které cookies smí provozovatel webu ukládat. Super pro návštěvníky, ale poměrně velký trn v oku marketérů potažmo webmasterů. 

Cookies, které nově podléhají souhlasu:

  • Analytické a preferenční cookies.
  • Cookies pro remarketing a profilování.

Pokud totiž uživatelé při vstupu na váš web aktivně nesouhlasí se zpracováním osobních údajů, nesmíte jejich data vůbec shromažďovat. Zdá se to jako “nepatrný” detail, který když však podceníte, riskujete poměrně velkou pokutu, která už tak nepatrná není.

Jakých cookies se novela netýká

Obecně se rozlišují dva druhy cookies. Ty, o kterých by měl uživatel nově vědět a které se odesílají do různých reklamních systémů, se nazývají cookies třetích stran (to jsou ty, které pak uživatele atakují podle jeho zájmů). 

Weby však ještě pracují s dalším druhem cookies, tzv. “1st party cookies”. Pro lepší představu se jedná o:

  • Cookies, které zachovávají obsah v nákupním košíku po opuštění stránky.
  • Cookies, které slouží výhradně pro vložení zboží do nákupního košíku a umožňují dokončit nákupní proces. 
  • Cookies, které ukládají nastavení uživatele na webu (např. jazykové preference).

Jaké cookies nelze odmítnout?

Volbou “odmítnout vše“ znemožníte uložení volitelných cookies na váš web. Technické (funkční) cookies však odmítnout nelze, je na nich závislá funkčnost webu. Před vyjádřením souhlasu či nesouhlasu se ukládají pouze technické cookies.

I když jde o starší téma, vůbec neuškodí, když si připomeneme náležitosti, které musí cookie lišta splňovat, aby byla “GDPR friendly”:

  • Musí mít jasně viditelné a stejně designované tlačítko “souhlasím” i “nesouhlasím”. Ani jedna z voleb nesmí podněcovat ke kliku (což podporuje svobodnou volbu uživatele).
  • Nesmí nepřiměřeně překážet a už vůbec nesmí být podmínkou pro vstup.
  • Návštěvník musí mít možnost „shodit“ lištu křížkem nebo jakýmkoliv jiným jednoduchým postupem – i bez udělení souhlasu.
  • Její obsah by měl být srozumitelný.
  • Výchozí možnosti preferovaných cookies nesmí být předem zaškrtnuté.
  • Uživatel musí mít možnost nadále procházet web bez jakýchkoliv nepříjemností (například opakovaně vyskakující cookie lišta).
Cookie lišta od ŠKODA AUTO podněcuje k přijetí cookies, což je z právního hlediska vnímané jako nabádání uživatele.
Správná podoba cookie lišty.

Dá se povinnost cookie lišty obejít? A jak se řeší na WordPressu, na kterém má v dnešní době web téměř každý třetí živnostník? My známe plugin, který po nasazení sčítá jednoduchou návštěvnost webu a přitom chrání soukromí uživatelů. Vznikl pod rukama aktivních členů české wordpressové komunity a jeho použití je zcela zdarma.

Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů

Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.

Seznamte se s pluginem Visitors

S pluginem Visitors (Návštěvníci) můžete snadno sledovat jednoduché statistiky návštěv stránek, aniž byste museli shromažďovat osobní údaje nebo se potýkat s problémy související se sběrem cookies. 

V praxi obvykle s analýzou návštěvnosti vypomáhá Google Analytics. Avšak ne každý se v jeho použití vyzná, obzvlášť poté, co se objevily nové Google Analytics 4. Zároveň ne každý komplexní statistiky využívá. Proto je plugin Visitors výborným a rychlým pomocníkem.

“Pro ty, kteří chtějí komplexnější statistiky, a chtějí se vyhnout Google Analytics 4, máme další GDPR friendly řešení. Mrkněte na článek o nástroji Plausible.”

Jak Visitors funguje

Plugin využívá pro sledování návštěv cache (mezipaměť) prohlížeče a jako návštěvu započítává pouze to, když uživatel stráví na stránce alespoň 6 sekund nebo provede nějakou interakci.

Jako interakci vnímá:

  • Pohyb myší.
  • Posun po stránce.
  • Dotyk obrazovky na mobilních zařízeních.
  • Nebo stisk libovolné klávesy na klávesnici.

Plugin je jinými slovy nastavený tak, že dokáže ignorovat návštěvy robotů na webu (ti se obvykle chovají dost nahodile a v číslech je nepoznáte). Plugin tak v konečném souhrnu nabízí přehled jak o denních, tak i týdenních, měsíčních, ročních a celkových návštěvách skutečných anonymních uživatelů (u celkových za celou dobu užívání pluginu).

Visitors nabízí základní analytická data, jako je celkový počet návštěv. Jak jsme ale již zmínili, není náhradou za komplexní analytické nástroje jako Google Analytics. Jeho jednoduchost však pro základní sledování návštěvnosti stačí.

Nápadů, proč jsem nechal sestavit tento plugin, bylo více. Za prvé, protože nemám rád cookie lišty a za druhé, protože jsem chtěl na základě návštěv stránek třídit obsah na front-endu. Tedy například nejčtenější články za poslední rok apod.

Princip fungování je vlastně jednoduchý. Při první návštěvě webu se účastníkovi vygeneruje nahodilé ID (dlouhý řetězec bez jakýchkoliv údajů, tady patří velké díky Vladimíru Smitkovi) a ten se uloží do cache prohlížeče. Dokud si uživatel nesmaže cache, nebo nepoužije jiný prohlížeč/zařízení, tak se díky tomuto jedinečnému ID udrží jedna započítaná návštěva pro každou stránku zvlášť… a ano jak roboty, tak cache pluginy máme vyřešené. Samozřejmě se nejedná o přesné měření, ale pouze o základní, které dá hrubou představu o návštěvách jednotlivých stránek a přidá možnost si dle toho třídit obsah.

Plugin je stále v rané fázi, mám k němu spoustu dalších nápadů. Pár z nich mám sepsané v části “Issues”, ale záleží na zájmu veřejnosti. Aktualizace probíhají skrze GitHub repozitář, ale pro administrátora webu se tím nic nemění, pokud přijde aktualizace, může plugin skrze administraci aktualizovat.

Adam Laita – WordPress specialista, autor nápadu

Jak plugin Visitors nainstalovat

Pro aktivaci pluginu potřebujete přístup na svůj web a oficiální web české wordpressové komunity. Úplně dole na stránce Náš WP klikněte na odkaz, který vás přesměruje na Github.

Pod “Download here” stáhnete zazipovanou složku pluginu. Můžete si tu zároveň přečíst základní info a prohlédnout i dokumentaci pluginu:

Přejděte na web a zazipovaný soubor nahrajte do Přehledu pluginů.

Pak plugin jen aktivujte a je to.

Po spuštění plugin rozšíří přehled stránek o statistiku návštěvníků:

A uvidíte ji i v detailu každé stránky/příspěvku v pravém panelu. U kategorie/štítku jsou viditelné v META boxech. Mimochodem, přehled můžete i vynulovat, případně jakkoliv upravovat.

Konfigurace pluginu pro pokročilejší (znalce kódu):

Výchozí konfiguraci můžete upravit pomocí filtrů. Stačí umístit následující snippet kódu do souboru functions.php, případně do pluginů přidávající PHP snippety:

// Change tracked post types

add_filter( 'naswp_visitors_cpt', function( array $defaultTypes ) {


        // Return an array of post type slugs

        return [ 'page', 'post', 'movie' ];

        

} );


// Change tracked taxonomies

add_filter( 'naswp_visitors_tax', function( array $defaultTaxonomies ) {


        // Return an array of taxonomy slugs

        return [ 'category', 'post_tag', 'movie_genre' ];

        

} );


// Change tracked user roles (anonymous users are always tracked)

add_filter( 'naswp_visitors_roles', function( array $defaultRoles ) {


        // Return an array of roles

        return [ 'subscriber', 'admin' ];

} );
  • Change tracked post types je filtr, který vybírá pouze typy obsahu (v základu jde o stránky a příspěvky).
  • Change tracked taxonomies je filtr, který vybírá pouze z rubrik a štítků.
  • Change tracked user roles je filtr, který nastavuje, jaké uživatelské role má započítávat do návštěvnosti (ve výchozím stavu sleduje pouze role návštěvníků).

Závěrem

Za nás je plugin Visitors výborným pomocníkem pro všechny majitele menších webů. Takových, kteří nechtějí řešit složitou analytiku a chtějí pouze jednoduchý přehled o tom, kolik lidí chodí na jejich stránky. Splní si jakési “minimum” a nemusí řešit nic navíc.

Je to teprve rok a ještě stále dokáže téma GDPR friendly cookie lišt pěkně zavařit. Nicméně se nemusíte bát, nejde o žádnou raketovou vědu. Pokud stále nemáte jasno, jestli máte vše pořešené správně, doporučujeme mrknout na některý kvalitní právní zdroj informací. Za nás je skvělá například Petra Dolejšová, která tematiku rozebírá srozumitelně – hezky česky.

Zdroje: 

Zůstaňte s námi v kontaktu

Jednou za měsíc posíláme souhrn novinek. Nemusíte se bát, spam neposíláme a odhlásit se můžete kdykoliv...

Karel Dytrych
Tým Váš Hosting
Vyzkoušejte náš trial na týden zdarma

Garance 14denní záruky vrácení peněz

Vyzkoušejte server na týden zdarma

Vyzkoušet server