Obsah článku:
"Realita je zvrácená a je potřeba ji žít víc jako hru." Co si o tom myslíte? Dnešní podoba marketingu ukazuje, že lidi zkrátka baví si hrát a že kreativita je základ úspěchu. A když principy hry začleníte do marketingu správně, máte v podstatě vyhráno. Ukážeme vám, jak své publikum chytnout za srdce a už nepustit. Sepsali jsme vše, co v roce 2023 funguje a co stojí za to vyzkoušet.
Zákazníci, a přísun těch nových, jsou pro jakýkoliv business (i pro ten online) klíčoví. Nejenže přinášejí příjmy do pokladny, respektive zvyšují zisk, ale často jsou hlavním hybným motorem podnikání. Bez nich by totiž jednoduše stagnoval. Důvody jsou pro to jednoduché:
Ze všeho výše vyplývá, že noví zákazníci nepřináší jen zisk, ale zároveň pomáhají businessu růst. Jsou zdrojem inovací, zvyšují hodnotu značky a přispívají ke stabilitě podnikání.
VPS Centrum
Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.
Bohužel ale, lehko se řekne a často stěží aplikuje v praxi. Obzvlášť v tak hojném konkurenčním prostředí jako je internet. Na druhou stranu, díky bohu za něj. Dovedete si představit, že bychom se zasekli někde daleko v historii a internet vůbec nebyl? Ono by se to samozřejmě zvládlo, ale museli bychom vynaložit třikrát tak větší úsilí se zviditelnit.
Už ve starověké Mezopotámii existovaly symboly tzv. Cechů (fungujících jako ochranné známky), které mezi sebou odlišovaly konkurenty na trhu. Jakákoliv marketingová komunikace se v té době omezovala jen na mluvenou řeč. Šlo v podstatě o masový prodej bez orientace na skutečné potřeby zákazníků.
Právě potřeby zákazníků hrají v dnešní moderní společnosti prim. Je důležité vědět, co chtějí, snažit se jim předávat kvalitní obsah s přidanou hodnotou a to vše ještě spojit s tím, co je trendy. Bez toho, aniž byste věděli, co momentálně (ne)funguje, se prostě a jednoduše nepohnete.
Vytipujte si pár lidí z oboru a sledujte jejich aktivitu. Choďte na konference, poslouchejte podcasty, čtěte knížky. Nevíte, koho sledovat? Pár zajímavých tipů vám můžeme dát rovnou:
No jo, ale jak uspět, když je všude kolem tolik konkurence? Musíte být zkrátka vidět, a tak trochu vyčnívat, abyste uspěli.
Nekopírujte ostatní, zkuste být hraví, kreativní a uvidíte, že se vám usilí vrátí. Pojďme si říct, co v této oblasti zaručeně funguje:
Gamifikace přináší do online marketingu nový vzrušující rozměr. Zákazníky jednoduše vtahuje do interakce se značkou, a to prostřednictvím zábavných a motivujících herních prvků:
Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů
Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.
A čím je tak zajímavá? Pokud najdete cokoliv, co využije soutěživou povahu člověka, ideálně v něm vyvolá pocit úspěchu a povzbudí jej k tomu, aby web či aplikaci využívali ještě více, máte v podstatě vyhráno.
Raph Koster popisuje téma gamifikace ve své knize "Teorie zábavy pro herní design":
"Cíl gamifikace je jednoduchý: prezentovat procesy tak, aby jejich provádění bylo zábavné a motivovalo uživatele k dalšímu pokračování. Nebo v nich alespoň vzbudit nějakou zvědavost. Uvědomte si však, že obvykle není užitečné cílovou skupinu zaměstnávat celé hodiny…"
A teď to nejlepší. Když gamifikaci začleníte marketingových kampaní správně (důraz zde klademe úmyslně), můžete vytvořit přitažlivější zákaznické zážitky, zvýšit angažovanost a věrnost, a zároveň rozšířit povědomí o vaší značce. Nejlepší na tom je, že uživatel si nebude připadat do ničeho tlačený, ale bude interagovat jednoduše proto, že ho to bude bavit.
Jane McGonigal (tvůrce her) například popisuje čtyři charakteristiky hráčů, které můžeme vidět napříč celou scénou. O tématu gamifikace přednášela na konferenci TEDx:
"Reality is broken and we need to make it work more like a game".
Volný překlad jejího tvrzení v podstatě zní: "Realita je zvrácená a je potřeba ji žít víc jako hru". A něco na tom je. Dalo by se říci, že jsme si hrát zapomněli.
Gamifikace jednoduše "brnká" na lidské ego. Zakládá si na psychologii a chování uživatelů, a to konkrétně na:
Prvky gamifikace můžeme najít ve spoustě oblastech. V dnešním článku se však primárně zabýváme tím, co funguje na internetu. Ukážeme vám příklady gamifikace ve webovém designu, v marketingových nástrojích i kampaních, ale i v samotném vyhledávání:
V Collabimu si například můžete zkrátit čas během stahování analýz klíčových slov:
Nástroje na řízení projektů jako je například Asana na to jde také chytře:
Google například vyvinul hru Be Internet Awesome. Ta primárně cílí na mladší uživatele, které učí, jak dělat správná rozhodnutí a jak čelit různým každodenním situacím na internetu.
Zajímavost pro všechny fanoušky Star Wars: Vžijte se do postavy Din Grogu a pomocí síly pohněte s výsledky vyhledávání. Stačí kliknout na postavu, která se objeví vpravo dole. May the force be with you a bavte se!
Perfektním příkladem motivace uživatelů a formou rozvoje růstového myšlení je aplikace Duolingo. K pravidelnému procvičování motivuje své uživatele systémem odměn, a to za dobu strávenou učením se nového jazyka.
Už jste vyzkoušeli aplikaci Habitica? Pomocí herních prvků motivuje uživatele k budování návyků a produktivity.
Jak jsme se již zmínili na začátku, správné nastavení gamifikace je zde nutnost. Chybné nastavení i vedení herních prvků může vést k vysokým nákladům nejen na vývoj, ale mohou ohrozit i pověst samotné značky. Proto věnujte dostatek pozornosti celé strategii. Dejte bacha i na riziko návykovosti, vyhněte se tenké hranici s manipulací a odcizení nesoutěživých uživatelů.
Z toho všeho stále vyplývá, že gamifikace je nejen zábavná praktika, ale jako strategie je pro úspěšný online marketing klíčová.
Mrkněte na video, ve kterém zjistíte jak velcí hráči na trhu (jako je například Nike, KFC nebo Starbucks) využili gamifikaci pro rozvoj své značky. Například Starbucks tak zvýšil tržby až o 2,65 miliard dolarů.
Lepší než pasivní konzum informací, je zapojení zákazníků do akce. A skvělým nástrojem pro angažovanost zákazníků je interaktivní obsah. Vytvořte vašemu publiku nezapomenutelný zážitek. Ponořte se do světa kvízů, her a interaktivních infografik, které promění vaše zákazníky v oddané fanoušky. Zde je několik tipů, jak na obsah, který zákazníky chytne a už nepustí:
Vyberte si správného influencera. Někoho známého, sledovaného, ale zároveň originálního. Nesmíte však zapommínat, že by měl mít silnou spojitost s vaší značkou a cílovou skupinou. Při výběru se soustřeďte i na autenticitu a výsledky, kterých influencer dosáhl.
Následně ho nechte tvořit. Namísto pouhého představování produktu vsaďte na originální, kreativní content, který zaujme a zároveň předá i něco navíc. Tady máte pár tipů, co v takovém obsahu funguje:
Zajímavě se nejen o lidech, influencer marketingu a dalších tipech rozpovídal v podcastu “Jak na sítě” Petr Mára:
Na závěr je důležité zmínit měření úspěšnosti kampaní. Pomocí analytických nástrojů sledujte, jak se vaší kampani daří a jaká je návratnost investic (ROI). Tato data vám pomohou optimalizovat budoucí influencer marketingové kampaně.
Rok 2023 přinesl spoustu zásadních novinek, které si zaslouží vaši pozornost. Některé z nich razantně hodily vidle do podoby marketingu, jak ho známe a dost možná ovlivní způsob, jakým firmy komunikují se svými zákazníky a budují svou značku.
Jedním z velkých milníků je boom umělé inteligence známé jako Chat-GPT. Společnost OpenAI přišla na konci listopadu 2022 s novinkou – chatbotem, který je postavený na tak dokonalých algoritmech strojového učení, že dokáže rychle a přesně reagovat na širokou škálu otázek a požadavků, které mu zadáte. Asi nemusíme dlouze vysvětlovat, že obsahový marketing tak momentálně prožívá revoluci.
Filip Podstavec se o tématu umělé inteligence a jejího momentálního zásahu do marketingu a společnosti vyjádřil na své poslední brněnské přednášce dosti výstižně:
Na obrázku s hořícím psem v podstatě zdůraznil, že bychom se změnám měli přizpůsobit už dnes. V opačném případě, pokud se budeme tvářit, že se nás to netýká, je více než pravděpodobné, že nám tento dávno rozjetý vlak nejenže ujede, ale v podstatě náš business přejede. Jednoduše řečeno, žádnou paniku, ale už včera bylo pozdě :-)
O budoucnosti a nástrahách AI se podrobněji rozepisuji v článku Velký SEO průvodce 2023, tak na něj určitě mrkněte.
S umělou inteligencí je v roce 2023 spojený i obrovský nárůst významu hyperpersonalizace (přizpůsobení obsahu). Zákazníci se nyní více než kdy dříve domáhají individuálního přístupu a personalizovaných zážitků. Jednoduše chtějí dostávat nabídky, které více odpovídají jejich potřebám a zájmům.
Firmy investují do využívání umělé inteligence a pokročilé analýzy dat, aby co nejlépe těmto potřebám a chování svých zákazníků porozuměly a dovedli je tak mnohem rychleji ke konečné fázi nákupu. Což zatím vede, jak se zdá, ke zvýšení očekávání od značek a hyperautomatizaci marketingu (například k získání většího množství dat o jednotlivých zákaznících).
1. 6. 2023 oficiálně končí Universal Analytics a na jeho místo nastupuje Google Analytics 4 (GA4). Od 1. července 2023 už standardní služby Universal Analytics nebudou zpracovávat data, proto s nasazením dlouho neotálejte. A co nová generace přinese?
Nastavení GA4 navíc není tak snadné jako v případě Universal Analytics, avšak nápověda Googlu podrobně popisuje, jak na to.
Případně můžete mrknout na video průletu GA4:
Dalším trendem je sílící význam sociálního a environmentálního dopadu značek. Spotřebitelé v roce 2023 stále více hledají produkty a služby, které jsou šetrné k životnímu prostředí a podporují sociální spravedlnost jako je například boj s rasismem.
V následujícím videu je názorná ukázka toho, jak na to jde s kontroverzí PEPSI. Názor, jestli dobře, toť ptázka… :-)
Zákazníci zkrátka vybírají srdcem a chtějí značky, které souzní s jejich hodnotami. Dejte jim dostatečně najevo, že jste pro ně ti praví odpovědní hráči na trhu. Zaměřte se na udržitelný marketing a transparentnost ve svých obchodních praktikách. Ale dejte si pozor, upřímnost je zde klíčová, tato témata se nevyplatí pouze využívat ve svůj prospěch.
Použivejte ekologické materiály při výrobě svých produktů, případně přispívejte finančně či materiálně tam, kde je potřeba. Možností pomoci je spousta.
Online marketing je dynamický, neustále se měnící obor, a je důležité všechny jeho změny pravidelně sledovat. S pokrokem technologií je vše navíc dvakrát tak rychlejší. Avšak neklesejte na mysli. Navazujte kontakt s vašimi zákazníky a budujte s nimi dlouhodobé a pevné vztahy. Jsou to nejcennější, co máte. A těm novým nabídněte něco unikátního, co jinde nenajdou, s ohledem na jejich hodnoty a potřeby. Uvidíte, že vynaložené úsilí se k vám vrátí.
Volejte +420 776 200 137 nebo pište info@vas-hosting.cz