← Zpět na všechny články blogu

Velký SEO průvodce 2024 – O Googlu, umělé inteligenci a chybě, která Google stála 100 miliard dolarů

Iveta Zlatníčková
Iveta Zlatníčková 27. 3. 2023 - 36 min. čtení
Blog

(Aktualizováno květen 2024)

Slovy Dušana Janovského: “SEO je mrtvé”. Kdo sledoval online webinář s Pavlem Ungrem, ten se lekl stejně jako já. Za mě není mrtvé, pořád se v něm něco děje. Pokud děláte SEO správně, váš business podpoří. V článku se dozvíte, jak na SEO, co se od roku 2023 změnilo a co by vám v roce 2024 nemělo ujít. Jako třešničku navíc v něm najdete i něco málo k tématu AI.

Co je to SEO

Když děláte SEO, tak jednoduše optimalizujete obsah pro uživatele i vyhledávače (v českém prostředí pro Seznam, Google, Bing a Yahoo). To znamená, že se pokoušíte svému webu zajistit lepší dohledatelnost na internetu. Je důležité říci, že se jedná pouze o neplacené výsledky v rámci organického vyhledávání.

SEO je čistě online marketingová disciplína. Stojí na rozhraní několika dalších oborů jako je copywriting, obsahový marketing, UX, webová použitelnost či přístupnost a další. Svou činností zároveň spadá do inbound marketingu. To znamená, že uživatele nebombarduje reklamou, ale funguje na tzv. pull principu – nabízí až to, co uživatelé aktivně hledají.

VPS Centrum

Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.

Suma sumárum, hlavním cílem SEO je tedy získávat z vyhledávačů co nejlepší a zároveň dobře cílenou návštěvnost. Co znamená jeho zkratka se dozvíte vzápětí.

Co (ne)znamená zratka “SEO”

Zkratka “SEO” znamená – Search Engine Optimization. Tedy v českém doslovném překladu jde o → optimalizaci (nejen) pro vyhledávače.

Na internetu se bohužel můžete setkat i s výrazem “Optimalizace SEO” nebo také “SEO optimalizace”. Takové chyby se často objevují i u samozvaných SEO odborníků a vy byste měli před takovými “profíky” raději utéct. SEO je totiž akronym a optimalizaci již ve své podstatě skrývá pod posledním písmenem. A vězte, že optimalizovat cokoliv, co už má za úkol optimalizovat, je jednoduše hloupost. 🙂

Myslím, že trefně to vystihl ve svém článku Pavel Ungr:

Benefity SEO

Na první pohled je asi jasné, že SEO je samo o sobě přínosem. Stejně důležité je říct, že jde o dlouhodobý a postupný proces, kde nic není hned. Ale pokud děláte SEO správně, výsledky se dostaví 100%.

Z těch největších benefitů určitě stojí za zmínku:

  • Zvýšení návštěvnosti: Internetové vyhledávače jsou velmi efektivním zdrojem návštěvnosti. Pokud šikovně zaujmete uživatele brázdící vody internetu, máte v podstatě vyhráno. Tak jim dejte, co hledají.
  • Nižší náklady: Oproti PPC reklamám, zde neplatíte za proklik. Náklady tedy nejsou přímo úměrné počtu přivedených návštěvníků. Peníze ušetřené za faktury na placené reklamě tak můžete investovat do komplexní SEO strategie, která vám zajistí dlouhodobější profity.
  • Více konverzí: Vhodně zacílené SEO dokáže zvýšit počet uzavřených objednávek právě na vašem webu. Zkuste si zjistit, na jaké fráze cílí vaše konkurence v rámci posledního kroku nákupního procesu. V tento moment vhodně vstupte do hry vy a nabídněte to, co zákazník potřebuje.
  • Měření úspěchu pomocí reálných čísel: SEO je poměrně dobře měřitelné. Výsledky se sice dostavují v rámci delšího časového úseku, nicméně jsou sledovatelné v reálném čase. Pomocí Google Analytics můžete např. sledovat míru návštěvnosti vašich stránek, jejich opuštění, počet konverzí i jak dlouhou dobu návštěvníci tráví na stránkách.
  • Větší konkurenceschopnost: Na vyšších příčkách v rámci organického vyhledávání jste viditelnější než vaše konkurence. Pokud váš konkurent web neoptimalizuje, je logicky větší šance, že získáte více zákazníků vy než on.
  • Budování povědomí o značce: Vyšší pozice v organickém vyhledávání zvyšují povědomí o vašem brandu. Lidé si vás zkrátka více pamatují, protože jste více na očích.
  • Zviditelnění: S kvalitním obsahem přichází lepší viditelnost. Doporučovaný web s dobrým obsahem bude viditelný i pro uživatele, kteří se nutně nestanou vašimi zákazníky. Ti vás ale mohou doporučit dále či vás zmínit ve svém obsahu.
  • Vyšší důvěryhodnost: S vyššími pozicemi souvisí i určitá autorita značky v očích uživatelů na internetu. Očekávají, že takový brand zkrátka musí být lídrem na trhu. Důvěra s sebou přináší více návštěvnosti, potažmo i určitý lepší status webu. Proto je neustále přesvědčujte o tom, že se nemýlí. Vyšší pozicí práce nekončí, stejně tak snadno můžete spadnout zase dolů.

Důležité SEO pilíře

Technické SEO

Jedním z velmi důležitých faktorů optimalizace je technický stav webu. Bývá prvním a velmi opomíjeným aspektem a také v něm v rámci SEO auditu naleznete často nejvíce odpovědí. Už jen proto, že jde o zákulisí, kam mohou bez vyzvání právě prohlížeče.

V technickém auditu je důležitá koordinace mezi vývojářem a “seařem”. V ideálním případě by měl SEO specialista vědět, co a jak zadává vývojáři k nápravě. V ještě lepším případě by měl mít do vývoje sám přesah. To samé zde platí i pro vývojáře webu. Když ví, na co si dávat během vývoje pozor, ušetří tak práci se SEO do budoucna.

Co je během vývoj​e SEO friendly

  • Rychlost webu,
  • Mobilní přívětivost,
  • Navigace na webu
  • SSL certifikát
  • Struktura URL adres
  • Strukturovaná data
  • ….?

Hezky a detailně to popisují na blogu Marketing Mineru v článku: Co je technické SEO.

Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů

Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.

Rychlost načítání stránek je v rámci optimalizace klíčová. Výrazně napomáhá míře odchodů z webu (kolik lidí na webových stránkách zůstane, než se vrátí do SERPu). Zde je užitečným ukazatelem:

  • Bounce rate – čím vyšší jeho hodnota je, tím více lidí z webu bezprostředně po návštěvě odchází, a to není dobré znamení.
  • Druhým ukazatelem, který velmi úzce souvisí s rychlostí načtení obsahu je dwell time. Určuje míru prodlevy mezi tím, kdy přišel uživatel na konkrétní obsah a tím, kdy z něj odešel. Což může dokonale určit, zda byl obsah relevantní a kvalitní.

Když lidé odcházejí, často to dělají ze dvou důvodů:

  • Buď nenašli, co hledají,
  • nebo čekali až moc dlouho na vykreslení obsahu.

Jaký je tedy rozdíl mezi bounce rate a dwell time?

Obojí souvisí s relevancí obsahu, avšak u bounce rate nemusí rychlé opuštění pokaždé znamenat, že jde o nekvalitní obsah. Jednoduše řečeno, rychlost je zde relativní pojem. Existují weby, nebo konkrétní typy obsahu, u kterých je naprosto přirozené, že z nich odejdeme rychle. Například stránky s předpovědí počasí nebo na registračních stránkách s přihlášením k online kurzům.

Kvalitu obsahu si ale rozebereme později. Teď se zastavme u technické stránky věci, kde je vždy důležitější se zaměřit na to, co web zpomaluje. Možností k řešení je zde více. Rychlost je mimochodem součástí core web vitals, kterým se zabývá Google v hodnocení kvality webu. Tyto metriky vám dost napoví, co je špatně.

Podle údajú ČSÚ byl v roce 2021 podíl uživatelů přistupující na internet z mobilu až 96 %. Díky chytrým telefonům toto číslo rapidně roste. To samo o sobě odpovídá na to, že mít mobile friendly web je v dnešní době nutnost. A zrovna Google, když už o něm mluvíme, řeší mobilní přívětivost ve svém mobile first indexování dost.

Prohlížeče na web koukají hlavně očima uživatelů. Orientují se na webu dobře? Nebo tam tápají a ihned odchází? Pokud se tam nevyznají boti prohlížeče, s jistotou to nezvládne ani běžný uživatel. Zde přichází na scénu uživatelské testování. Na vzorku několika lidí můžete otestovat, jak moc je váš web pochopitelný a snadno ovladatelný. Pamatujte, čím lehčí, tím lepší.

V oboru uživatelské přívětivosti (UX) však existuje spoustu mýtů, které byste neměli následovat. Ondra Ilinčev – expert na UX a CRO napsal super článek, kterým zbořil právě 11 z nich.

Obsahové SEO

Obsah je král a v SEO to platí dvojnásob. V téhle části článku dávejte největší pozor, protože obsah je to, oč tu nejvíc běží. A proč?

  • Protože právě texty jsou to, co ve výsledku prodává.
  • Protože texty dělají z webu to, čím je.
  • Protože pokud jsou moc dlouhé, nikoho nezajímají.
  • Protože, pokud jsou generované nebo okopírované, Google to pozná a nemusí je podpořit.

Důvodů “proč” jsou stovky. My si tu vysvětlíme alespoň základní principy, abyste pochopili, na co je nutné se při tvorbě obsahu soustředit.

Relevance klíčových slov a jejich komplexnost vůči dané problematice je jedním z hlavních faktorů. Bez řádné analýzy klíčových slov se zde neobejdete. Z průzkumu hledanosti pak zjistíte, na jaká slova či fráze lidé vyhledávají právě váš produkt. Tak jim je naservírujte až pod nos. Když to uděláte šikovně, zvýšíte tak šanci, že si váš web najdou rychleji.

User intent – záměr uživatelů

Zkuste pochopit záměr uživatelů skrytý za hledaným výrazem. Co hledal, když zadal daný výraz do vyhledávače. Vyřešte jejich problémy, teď myslíme v tom, co hledají právě ve vašem oboru. Zkuste více pochopit svého cílového zákazníka.

Jaký může mít uživatel záměr:

  • Informační, kdy vyhledává s cílem dozvědět se víc o konkrétním klíčovém slově.
  • Transakční, kdy daným klíčovým slovem hledá konkrétní cestu, jak se dostat na určitý web.
  • Navigační, kdy je hledané slovo určené k nákupu konkrétního produktu.

Google dokáže záměr uživatelů rozpoznat

Potom, co Google získá dostatek informací, zobrazuje obsah, který je vzhledem k záměru uživatele nejvíc relevantní. Tím se snaží zlepšit sémantické vyhledávání – tzn., že hledá vzájemné souvislosti mezi všemi klíčovými slovy hledaného výrazu a snaží se pochopit i kontext vyhledávání.

Na analýzu klíčových slov existuje několik účinných nástrojů. Z těch známějších například Plánovač klíčových slov od Googlu nebo od Seznamu či profiler od Marketing Mineru. Samozřejmě je důležité zmínit, že taková analýza je pouze orientační. Pokud chcete dosáhnout podrobnějších výsledků, obraťte se na kvalitního SEO specialistu, který vám s tím rád pomůže.

Autorita webu – EEAT

S postupem let se čím dál více přesouvá pozornost od prohlížečů k lidem. Což je dobře, nicméně samozřejmě to s sebou nese při předávání informací velkou zodpovědnost. A je to logické. Chceme získávat jen kvalitní informace od autoritativních zdrojů. A tím se zabývá hodnotící faktor E(E)AT.

Závorka zde není pro nic za nic. Původní EAT – faktory kvality obsahu od Googlu se vedle Autority obsahu, Důvěryhodnosti (zastupující písmeno T) a Expertízy rozrostly o Experience (o zkušenost). Faktory zohledňují, do jaké míry má autor znalosti a přehled o daném tématu spolu s osobní zkušeností. Zkrátka to musíte zažít, abyste mohli předat kvalitní informace. Přes síto Googlu se tak dostane čím dál méně kvalitního obsahu.

U kvality obsahu se ale ještě pozastavíme.

On page SEO

Vše, co je na první pohled viditelné na webu, veškeré textové prvky, ty jsou součástí on page optimalizace. V doslovném překladu jde o vše, co se nachází “na stránce” (webu) a co můžete jednoduše upravit tak, aby to bylo SEO friendly.

Vaším úkolem je pomoci Googlu nebo jinému vyhledávači váš webový obsah pochopit. Nezapomínejte, že to samé musí zvládnout i běžný uživatel. A když se zadaří, váš web upřednostní ve výsledcích vyhledávání.

V tomto kroku přichází na scénu zmiňovaná analýza klíčových slov. Vybranými relevantními frázemi můžete upravit obsah na webu tak, aby co nejvíce odpovídal vyhledávacímu záměru uživatelů.

Výsledná data z analýzy mohou vypadat například takto:

Je dobré věnovat pozornost nejen celkové hledanosti, ale i trendu vývoje hledanosti. Kde je viditelné, jestli se jedná pouze o sezónní záležitost.

Kde lze využít data z analýzy:

  • Do nadpisů a podnadpisů.
  • Do produktových popisků.
  • V rámci search snippetů (jako META titulky nebo popisky).
  • Do URL adres – tady si dejte pozor, doporučujeme je zahrnovat pouze v rámci nových stránek a ne těch zaběhnutých.
  • V Interních i externích odkazech na webu – interní prolinkování vede na ostatní stránky na vašem webu a externí linky zase odkazují ven.

Už víte, že on page SEO ovlivňujete přímo na stránce svého webu. U off page SEO už to tak jednoduché není, protože se děje mimo váš web. S on page SEO se však svými činnostmi vzájemně doplňují.

A jak? Můžete mít sice krásně vyladěný obsah, aktuálně upravený s ohledem na klíčové vyhledávací fráze, ale pravděpodobně, se tolik neodlišíte. Stejný záměr totiž může mít i vaše konkurence. Tady je proto důležité vynaložit své úsilí ještě o něco víc.

A nemluvíme čistě jen o link buildingu – budování zpětných odkazů. Budujte i svou pověst (respektive brand) natolik, že se o vás bude mluvit. Buďte vidět. Nejen za počítačem na sociálních sítích, ale vystupujte i veřejně – přednášejte, točte podcasty. Vězte, že takové úsilí se pak projeví.

Pojďme si popsat ty nejúčinnější off page aktivity:

Brand building

Jak jsme psali výše, důležitá je pověst vaší značky vybudovaná určitým způsobem. A když se o vašem brandu mluví i pro vyhledávače se stáváte autoritou. Zkrátka tomu připisují význam.

V rámci budování brandu mluvíme například o viditelnosti v médiích (PR články). Zkuste si představit, že o vás napíše některý z velkých hráčů na poli médií, například Seznam nebo Forbes. Každá taková zmínka připíše značnou část kreditu vaší značce, a to vás může posunout k lepším pozicím.

To, jak se vaší značce daří lze zjistit pomocí Google trends, kde uvidíte míru vyhledávání vašeho brandu. A logicky, pokud roste, děláte to dobře.

Aktivita na sociálních sítích (+ content marketing)

Bez sociálních sítí se v dnešní době neobejdete. Sice nemají přímý vliv na řazení výsledků v SERPu, ale velmi úzce souvisí s vaší pověstí. Lidé na sítích jsou tím nejpřirozenějším zdrojem zpětných odkazů. A dává to smysl. Když o vás lidé mluví na sítích, zmiňují vás v příspěvcích, s jistotou o vás mluví i jinde. Vše souvisí se zmiňovanou pověstí brandu, kterou vyhledávače milují.

Stejně tak jsou sociální sítě dobré na vyhlašování různých soutěží nebo speciálních akcí. Ty pak můžete zároveň zveřejňovat i na svém webu.

Nesmíme zapomínat na starý dobrý link building. Je tou hlavní a asi nejdůležitější praktikou vůbec. Pomocí linkbuildingu budujeme autoritu webu pomocí zpětného odkazování.

Ale není to jen tak. Je zde velmi důležité se zaměřovat na to, s jakými weby se náš brand při odkazování spojuje. Zkuste si představit, že linkbuilding je tak trochu motorem vaší pověsti v online světě a je velmi důležité, jakou “šťávu” do něj nalijete. Čím méně kvalitní, tím více přispíváte k jeho záhubě.

A o šťávě mluvíme úmyslně. V SEO terminologii se právě “link juice” používá k označování určité hodnoty, která se s odkazováním přenáší. Představit si to můžete například na následujícím obrázku:

Autoritativní web, který zde zastupuje barel s vodou, rovnoměrně rozlévá svou hodnotu následujícím webům, na které odkazuje.
  • Link building outreach – jde o praktiku, kdy se snažíte svůj kvalitní obsah doporučit autorovi relevantního webu (s podobnou tematikou jako je ta vaše). Důležitý je zde důraz právě na dobrou víru, se kterou chcete zpětné odkazování provést. Tedy článek má sloužit hlavně čtenářům autora, ne vám.
  • Guest posting – Máte co říct? Zkuste najít kvalitní portály (relevantní vašemu oboru) a nabídněte jim vzájemné odkazování v článku, který jim napíšete.
  • Pravidelné přispívání na autoritativní portály v oboru – Pokud něčemu rozumíte, nebojte se podělit o své know-how na pravidelné bázi. Pište pro nějaké hodně autoritativní médium. Už jen to, že na jejich webu bude uvedený Váš medailonek jakožto autora, přináší plusové body.
  • Podcasty – Bojíte se ukázat? Tak natočte podcast. Využívejte aktivně i toho, když vás někdo pozve. Podcasty jsou v dnešní online době už skoro samozřejmostí a odkaz pak získáte například tak, že Vás autor zmíní na svých sociálních sítích.
  • Recenze a reference – Není nic jednoduššího a přirozenějšího než to, když někdo zmíní pozitivní zkušenost s vaší službou. Tu pak může zmínit pomocí odkazu na svém webu. Stačí se jen domluvit. 🙂

Na poslední SEO konferenci, která proběhla v thajském městě Chiang Mai promluvila zakladatelka BIBIBUZZ o tom, co spolehlivě funguje v roce 2024:

Dosáhněte svých link buildingových cílů pomocí kreativitiy v oslovování.

  • Používejte humor ve vašem oslovování neznámých lidí (například v e-mailech) kdykoli je to možné / buďte odlišní a lidští!
  • Zaměřte se odkazy z článků s návštěvností, DR (domain rating) není důležitý.
  • Vytvořte alespoň jeden druh obsahu měsíčně, který má potenciál sbírat organické odkazy. 

Červená nit přednášky: Empatie. Představte si, že dostáváte desítky nabídek na spolupráci každý den… Jste pravděpodobně velice unavení a přesycení… a pokud vás má něco zaujmout, musí se to od zbytku nabídek výrazně lišit.

https://www.marketingminer.com/cs/blog/chiang-mai-seo-2023.html#section-10-10-dosahnete-svych-linkbuildingovych-cilu-pomoci-kreativitiy-v-oslovovani-s-primesi-ai-

Lokální SEO

Už z názvu je vám asi jasné, že lokální SEO je závislé na lokaci uživatele. Stejně jako ostatní SEO faktory, má velký vliv na dohledatelnost webu. Jeho principem je jednoduše přilákat zákazníky nacházející se ve vašem okolí.

Prakticky si to představte na situaci, kdy například hledáte nejlepší restauraci, kde se najíst. Logicky hledáte tu nejbližší v okolí. Jdete na Google, zadáte klíčovou frázi a pokud mají restaurace správně nastavené lokální SEO, nabídnou se vám následovně: (zdroj: www.marketingminer.com)

Jen pro vysvětlení: Když správně nastavíte lokální SEO, vaše firma se objeví v tzv. local packu, tedy na mapách Googlu a zároveň v organickém vyhledávání.

Lokální SEO bývá často opomíjená součást marketingu. Avšak jeho dopad může mít obrovský vliv na viditelnost vaší firmy. Pokud to chcete dělat správně, mrkněte například na kompletní návod pro rok 2024 od Marketing Mineru.

Co se (ne)změnilo v SEO

Čím dál tím více se ukazuje, že je zásadní psát hlavně pro lidi. Což razantně hodilo vidle do původní snahy uspokojit hlavně vyhledávače. Když se tak ohlédnu nad tím, co jsem dnes napsala, není to vždy jen o psaní, ale lidé prostě hrají prim.

Google se soustředí na pozitivní signály v hodnocení obsahu

V polovině roku 2022, přišel Google s novinkou, která měla zásadní vliv na řazení výsledků ve vyhledávání. S důležitým hodnotícím faktorem kvality – uživatelskými signály. Jednoduše se začal soustředit na to, jak se lidé chovají, když něco vyhledávají. A tyto signály začal rozdělovat na pozitivní a negativní.

Co je pro Google pozitivním signálem:

  • Pokud uživatel přejde do výsledků vyhledávání, nějaký čas tam zůstane a pak zase hledá něco jiného.
  • Pokud se uživatel vrátí do výsledků vyhledávání a jen upřesní své kritérium vyhledávání (což značí, že jinak našel, co hledal).

Co naopak vnímá negativně:

  • Tzv. “pogo sticking” – uživatel klikne na výsledek, vrátí se do vyhledávání a bez upřesnění hledání přejde na jiný výsledek.

S uživatelskými signály vzešlo najevo, že se Google začíná čím dál více soustředit na prožitek uživatelů, který s vaším obsahem mají (UX). Vedle rychlosti načítání a schopnosti interagovat s obsahem začal například řešit:

  • Reasonable surfers patent – pozice a relevantnost v rámci odkazování, jak jsou jednotlivé odkazy rozmístěné na webu (jsou v sidebaru, v patičce), jak moc jsou viditelné (kontrast barev i font) a samozřejmě, jaké jsou obecně.

“Your money, your life” – YMYL

Tak Google stále ještě vytyčuje weby, které mohou nějakým způsobem “sáhnout” na naše životy nebo na peníze. Soustředí se na weby farmaceutického průmyslu, hazardní weby či podobné “podezřelé” zdroje. I když byste takový web provozovali, jde vždy o učitou etiku činnosti a expertízu, se kterou předáváte na vašem webu informace. To nás opět vrací ke zmiňovanému EEAT, faktoru, kterým Google vyhodnocuje, jak moc danému tématu rozumíte.

A co zde Google sleduje?

  • Je obsah odborný?
  • Je obsah aktuální?
  • Je známo dostatek informací o autorovi obsahu, nejen na webu, ale i na Googlu?
  • Je obsah podložený důvěryhodnými zdroji?
  • Jsou na webu kontaktní informace a údaje o daném subjektu – (IČO, DIČ)?

Google a AI

Umělou inteligenci už Google do svého vyhledávání integroval. Jinak by zřejmě nebyl schopný pochopit záměr a kontext vyhledávání uživatelů. Z těch známých zde zmíním dva:

  1. Rankbrain – se kterým Google přišel v roce 2015. Algoritmus založený na strojovém učení. Zaznamenával a zpracovával hledání uživatelů a snažil se pochopit záměr nejasných dotazů ve vyhledávání.
  2. Bert – už představoval skutěčnou revoluci ve vyhledávání. Dokázal se zaměřit na přirozenost jazyka a ještě lépe pochopit, co se na webech nachází.

Obě umělé inteligence ještě ovšem nefungovaly na generativní bázi. Je jasné, že v umělé inteligenci je ohromná budoucnost a bude se využívat jinak a čím dál tím víc. O jedné takové se rozepisuji v následující části článku.

ChatGPT – skutečná hrozba anebo jen nafouklá bublina?

Obrovské téma, které momentálně hýbe světem internetu. Pro některé hrozba, pro jiné fascinující trhák, který stojí za prozkoumání.

Společnost OpenAI přišla na konci listopadu 2022 s novinkou – ⁠chatbotem, který je postavený na tak dokonalých algoritmech strojového učení, že dokáže rychle a přesně reagovat na širokou škálu otázek a požadavků, které mu zadáte. V podstatě je schopný odpovědět téměř na cokoliv. To, co ví, si samozřejmě našel právě na internetu (je důležité říci, že ne v reálném čase). Z informací chápe kontext a umí hledat i hlubší souvislosti. Zvládá dokonce i kódování nebo složit báseň, její kvalitu posuďte sami:

Nejsem sice básník, ale vidím tam jisté mezery. Proto se mějte s používáním aktuální verze na pozoru. Říká se, že ještě stále dost chybuje. Proto je dobré nebrat nic, co vám napíše dogmaticky.

Zároveň je důležité říci, že jeho “vědomosti” a schopnosti rapidně rostou. Tento týden vychází další, mnohem dokonalejší, updatovaná verze ChatGPT-4.

Zajímavost pod čarou: ChatGPT byl dokonce i vyzkoušen v rámci psychotestů či přijímacích zkoušek na vysokou školu. A věřte nebo ne, prošel. V psychotestech se dokonce ukázalo, že je schopný se vcítit do druhých a že jeho “mentalita” je srovnatelná s mentalitou 9letého dítěte.

Chybovat je lidské, aneb Google a umělá inteligence Bard

Společnost Alphabet, pod kterou spadá i Google, spustila do vyhledávání vlastního chatovacího bota jménem Bard. Ten je schopný syntetizovat velké množství informací a odpovídat na složité dotazy, jako například: Na jaký nástroj je snazší se naučit? Na kytaru, nebo na klavír?

Bard je poháněný technologií LaMDA (jazykovým modelem pro dialogové aplikace) a text, který nyní dokáže vygenerovat, se velmi blíží tomu, co by napsal člověk.

Že se stále jedná o testovací, a tudíž velmi chybovou, verzi se ukázalo relativně brzy po spuštění. V první fázi spuštění se dopustila chyby, která Google stála 100 miliard dolarů. Chyby, které si před publikací nevšiml ani samotný Google.

Do éteru vypustil „fakt“, že to byl JWST od NASA, který jako první pořídil snímek exoplanety – planety mimo sluneční soustavu. Trvalo několik dalších desítek hodin, než na to někdo pořádně upozornil, jenže to se už chyba rozšířila do světa.

Jak se tedy liší Google Bard a Chat GPT?

Hlavním rozdílem mezi ChatGPT a Bardem je zdroj dat. Bard bude informace čerpat z internetu a bude mít tak k dispozici nejnovější informace v reálném čase. ChatGPT naopak musí pracovat s databázemi, které informačně končí v roce 2021. Microsoft však na umělou inteligenci od OpenAI hodně sází.

Microsoft a AI

Ani Microsoft příliš nezahálel. Do společnosti OpenAI investoval a na začátku února spustili zcela nový vyhledávač Bing obohacený o ChatGPT spolu s prohlížečem Edge. Poskytují lepší zážitek z vyhledávání, úplnější odpovědi, chat s umělou inteligencí a možnost generování obsahu.

Umělá inteligence se v budoucnu objeví i v základním balíčku Office, tedy ve Wordu, Excelu, PowerPointu a Outlooku.

Microsoft implementoval umělou inteligenci do Bingu. (zdroj: blogs.microsoft.com)

Budoucnost ChatGPT: Máme se bát?!

ChatGPT-4 má díky svým obecným znalostem podávat mnohem přesnější a relevantnější výstup. Avšak stále má svá omezení, jako například sociální předsudky, halucinace a nepřátelské výzvy. I tak je otázka revoluce ve vyhledávání a tvoření pomocí umělé inteligence značně děsivá.

„Generativní umělá inteligence bude mít v následujících měsících a letech výrazný dopad na obor online marketingu. Ve většině segmentů můžeme očekávat výrazné zefektivnění práce, její užší specializaci, ale i pravděpodobně výraznou redukci pracovních míst, které budou k takového práci potřeba.“
Filip Podstavec – zakladatel SEO nástroje Marketing Miner

Takže, zda se AI bát nebo ne, nechám na vás (a momentálně i na Googlu :-)). Na ChatGPT má každý svůj vlastní názor. Teď už je ale víc než jasné, že jeho funkce se budou stále zdokonalovat (nové aktualizace vychází každý měsíc). To by mohlo mít výrazné dopady do budoucna a kdo ví, možná to ohrozí i samotný Google. Už teď je totiž jasné, že chatGPT organické vyhledávání radikálně změní. No, ale nechme se překvapit.

Mimochodem, o tématu budoucnosti chatGPT napsal zajímavou knihu Daniel Kosec, kterou si ráda přečtu co nejdřív.

Bezpečnost a ochrana dat na internetu

Na první pohled se zdá, že to se SEO absolutně nesouvisí. Opak je pravdou. Bezpečnost na internetu má na SEO nepřímý vliv. Vyhledávače s oblibou upřednostňují právě ty weby, které jsou zabezpečené, tudíž spolehlivé pro uživatele. Jednoduše řečeno, bezpečnost je jedním z faktorů kvality na internetu, a to pak vede ke zviditelnění v SERPu.

A jak poznat, že splňujete podmínky bezpečného webu? Zkuste si odpovědět na pár jednoduchých otázek:

  • Má váš web protokol HTTPS?
  • Máte aktivní SSL certifikát?
  • Máte nastavené správné přesměrování?
  • Máte aktualizovaný software?
  • Máte nastavený silný login i heslo (“admin” nedoporučujeme)?
  • Máte nastavený Firewall?
  • Používáte dvoufaktorovou autorizaci?
  • Pravidelně zálohujete?
  • Monitorujete váš web?

Pokud si i tak nevíte rady, mrkněte na náš článek Jak zabezpečit WordPress – checklist 2024.

U bezpečnosti se ještě zastavíme a povíme si, že chránit data je důležité i v rámci vyhledávání na internetu.

Kauza Yandex aneb největší únik dat v historii Ruska

Může vyhledávač ukrást vaše osobní data? V Rusku se přesvědčili o tom, že ano.

V září 2021 ruský internetový gigant Yandex oznámil, že došlo k úniku dat více než 4 000 uživatelů. Šlo o osobní informace, jako jsou jména uživatelů, e-mailové adresy, telefonní čísla a další citlivé údaje.

Zároveň sdělil, že za únikem dat stojí interní zaměstnanec, který se zmíněná data pokusil prodat třetí straně. Yandex okamžitě zahájil interní vyšetřování, identifikoval a propustil zaměstnance odpovědného za únik. Poté ujistil své uživatele, že zvýšil bezpečnostní opatření pro ochranu uživatelských účtů a že není důvod k obavám o bezpečnost platebních údajů.

Únik dat z Yandexu byl největším incidentem svého druhu v historii Ruska. Podle vyjádření společnosti bylo odcizení dat omezeno pouze na asi 4 887 uživatelských účtů, nicméně některé zprávy naznačují, že počet zasažených uživatelů může být i větší.

A jaké z toho plyne ponaučení?

Je stále důležité, aby byli uživatelé obezřetní a měli na paměti, že mohou být cílem kybernetických útoků. Proto je dobré používat silná hesla, pravidelně je měnit a nezveřejňovat citlivé informace online.

Nicméně, kolem této kauzy putuje na internetu nespočet domněnek a mýtů a je důležité pamatovat na to, že Yandex není Google. K celé situaci úniku dat z Yandexu se z pohledu SEO odborníka vyjádřil i Filip Podstavec ve facebookové skupině SEOloger.

Google algoritmy přelom roku 2023 a 2024

Září 2023

  • Aktualizace Helpful Content Update: Zaměřuje se na obsah vytvořený třetími stranami, který nesouvisí s hlavním obsahem webu. Google doporučuje vyhýbat se indexaci tohoto typu obsahu a mírní požadavky na obsah generovaný pomocí AI.
  • Nový search snippet „Mentioned in“: Testuje se nový snippet ve výsledcích vyhledávání, který pod hlavním výsledkem zobrazuje další zdroje, jež tento konkrétní výsledek zmiňují.
  • Odstranění rozšířených výsledků HowTo: Od 13. září již uživatelé nenajdou rozšířené výsledky HowTo na mobilních zařízeních ani na desktopu.
  • Globální nasazení názvů webů: Názvy webů (site names) byly globálně nasazeny do výsledků vyhledávání pro snazší identifikaci stránek v různých jazycích.
  • Rozšíření sekce Nákupy v Google Search Console: Umožňuje sledovat stav produktů z Merchant Center a nabízí příležitosti pro zlepšení viditelnosti produktů ve vyhledávání.
  • TikTok integruje funkci Google vyhledávání: TikTok testuje integraci Google vyhledávání do svých vlastních výsledků vyhledávání v aplikaci.

Listopad 2023

  • November 2023 Core Update: Aktualizace hlavního algoritmu Google trvala 25 dní, což ji řadí mezi nejdelší aktualizace.
  • Aktualizace systému obsahu pro recenze: Lepší odměňování kvalitních recenzí, poskytujících podrobné analýzy a užitečné informace od odborníků a nadšenců.
  • Nový robots.txt report v Google Search Console: Report poskytuje informace o souboru robots.txt a umožňuje požádat o opětovné prohledání webu v mimořádných situacích, zejména pokud jsou problémy s indexací nebo prohledáváním.
  • Funkce Sledovat a Poznámky: Google testuje funkci „Follow“ pro sledování relevantních témat a webů a funkci „Notes“ pro sdílení komentářů a zpětné vazby ve výsledcích vyhledávání. Follow má za cíl ještě personalizovanější obsah než doposud. Google může uživatele upozornit ve chvíli, kdy narazí na obsah, který by se mohl uživateli líbit. Pomocí Notes zas mohou uživatelé sdílet komentáře přímo ve výsledcích vyhledávání.
  • Změny v Google Search Quality Raters Guidelines: Google aktualizoval své pokyny pro hodnocení kvality stránek, zjednodušil definice pro „Needs Met“ stupnici a doplnil modernější příklady z praxe.

Leden 2024

Co do SEO přinesl začátek roku 2024?

  • „Circle to search“ a tzv. multisearch: Způsob vyhledávání poháněný AI. Stačí si vyfotit například jakýkoliv návod nebo samotnou věc (deskovou hru například) a AI vysvětlí, jak se hraje. V testu je také „refine this search“, filtr, který vám umožní výsledky vyhledávání zpřesnit.
  • Google pomalu začíná řešit cookies třetích stran. Respektive je pozvolna vypíná.
  • TikTok videa se nyní zobrazují ve featured snippetu.
  • Google reaguje na nařízení EU s názvem Digital Marketing Act a uvádí v platnost důležité změny ve vyhledávání. Ty mají mít zásadní dopad na analytiku a získávání dat o uživatelích. O novém nařízení jsme sepsali extra článek.

Březen 2024

AI model Bard se mění v Gemini: Zatím jde o placenou cloudovou službu. Zdarma je dostupná v základní webové verzi a jako aplikace pro Android a iOS je zatím jen v angličtině. Není jasné, kdy bude mobilní verze dostupná i v EU (tedy i v ČR).

Jako alternativu zatím Google nabízí placenou službu Google One AI Premium, kromě přístupu k AI obsahuje například větší cloudové úložiště Google Disk.

Nyní už znáte nezbytnou teorii, tak si pojďme říct, čím můžete úspěch SEO měřit v praxi. Během vlastní rešerše jsem narazila na zajímavý článek od Michala Binky, který sepsal přehled SEO nástrojů, které se v ČR vyhledávají nejvíce. Já osobně mám zkušenost jen s některými z nich, ale popíšu vám, které jsou pro SEO nezbytné.

Nejpoužívanější SEO nástroje

Přehled některých velmi používaných nástrojů:

  • Google Analytics
  • Google search console
  • Ahrefs
  • SEMRush
  • Collabim
  • MarketingMiner
  • Bing Webmasters
  • Majestic
  • Moz
  • Ubersuggest
  • Screaming Frog
  • Seznam Webmaster

Google Analytics (GA) oceníte, až budete chtít vědět, kolik návštěvníků chodí na váš web, odkud tam chodí (respektive odkud odchází) a jak se na webu chovají. Vše aktuálně i historicky. Zároveň vám sdělí i to, jak výkonný váš obsah je a spoustu dalších užitečných věcí, které jsou pro váš web nepostradatelné. Jeho použití je zdarma, stačí vám jen účet na Googlu (gmail).

Dashboard Google Analytics

Google Search Console (GSC) je jedním z nejdůležitějších nástrojů vůbec. Řekne vám dost o tom, na jaká klíčová slova chodí návštěvníci na vaše stránky i to, zda je web indexovaný, případně, které stránky nejsou a proč. Jeho hlavní role je však včasná identifikace technických problémů na webu. Protože, když je monitorujete a včas řešíte, můžete tak ovlivnit pozici webu ve vyhledávání.

Ukázka performance Google Search Console

Ahrefs vám pomůže s analýzou klíčových slov, s analýzou konkurence, s kontrolou zpětných odkazů mířící na váš web i s návrhem klíčových slov. Jeho velkou výhodou je intuitivní ovládání a relativně velká databáze analyzovaných webů i klíčových slov.

Jeho nevýhodou je cena a že je bez CZ lokalizace. Nákup licence stojí 82 USD měsíčně, což v přepočtu vyjde na 1 800 Kč.

Collabim určitě znáte. Jde o hojně používaný nástroj, který vám pomůže s analýzou konkurence, s měřením klíčových slov, analýzou stavu stránek i monitoringem zpětných odkazů. Mimo to obsahuje i užitečné nástroje jednorázových analýz, které se vám budou hodit na zpracování například analýzy klíčových slov.

V tarifech jste omezení počtem klíčových slov a množstvím webů, které chcete měřit. Za mě nejpřívětivější “Advanced” tarif vychází na 1 035 Kč/měsíc.

Ukázka z dashboardu Collabimu

Marketing Miner je, dle mého skromného názoru, vymakanější alternativou pro Collabim. Už jeho rozhraní je na první pohled modernější, intuitivnější a přehlednější. Pokud se v SEO nevyznáte, je právě MM tím správným nástrojem. Pomůže vám s analýzou klíčových slov, SEO auditem, s měřením pozic ve vyhledávání, analýzou konkurence, monitoringem odkazů a navíc má jednoduché a výkonné API.

Co na Marketing Mineru já osobně oceňuji asi nejvíce, je jeho obsáhlá znalostní báze a že je viditelná hned na “první dobrou”. Najdete v ní návody na práci s profilery i dalšími nástroji a celkově vám pomůže se v Marketing Mineru vyznat.

Profiler klíčových slov v Marketing Mineru

Příjemné jsou i tarify. Pokud si nevyberete ze základní nabídky, máte možnost si pomocí konfigurátoru nastavit cenu na míru, přesně podle vašich potřeb.

Screaming Frog je jedním z těch nástrojů, které se hodí na technický SEO audit. Sama ho používám ve free verzi a vím, že mi už mnohokrát poskytl dostačující obrázek o tom, co se děje na pozadí. Řekne vám, jaké stránky vykazují chybové kódy, zhodnotí META a vyznačí ty příliš dlouhé či příliš krátké a nebo vyhodnotí URL adresy či prolinkování. Funkcí má samozřejmě mnohem více, pokud vás zajímají, určitě vyzkoušejte free verzi.

Ukázka ze Screaming frogu

Závěr

Ze všeho výše vyplývá, že věnovat se SEO není ztráta času. Protože čím lépe optimalizovaný obsah máte, čím více odpovídá tomu, co lidé hledají, tím výš se dostane ve vyhledávání. A čím výš se váš web objeví, tím má logicky větší šanci na proklik.

To, že se SEO nevěnujete, však nemusí nutně znamenat, že jste na internetu neviditelní, ale uživatelům komplikujete cestu váš web najít. V tomto ohledu opravdu platí, že cesta je cíl, tak ji vylaďte na maximum.

Zůstaňte s námi v kontaktu

Jednou za měsíc posíláme souhrn novinek. Nemusíte se bát, spam neposíláme a odhlásit se můžete kdykoliv...

Karel Dytrych
Tým Váš Hosting
Vyzkoušejte náš trial na týden zdarma

Garance 14denní záruky vrácení peněz

Vyzkoušejte server na týden zdarma

Vyzkoušet server