Všichni majitelé webů a e-shopů zbystřete. SEO je důležitou součástí každého webu. Pomáhá totiž nalákat návštěvníky na vaše stránky a když se zadaří, přeměnit je na platící zákazníky. SEO je totiž akronymem pro optimalizaci obsahu, který na vašem webu prezentujete.
Správnou optimalizací totiž můžete trefit přímo do černého tomu, co lidé potřebují, co chtějí, zkrátka můžete trefně nabídnout, co vyhledávají. A čím lépe to zvládnete, tím vyšší kredit u vyhledávačů (potažmo lidí) získáte.
A jak SEO souvisí s WordPressem? Hodně. Jeden z hlavních důvodů je, že weby na WordPressu momentálně sčítají více než třetinu všech webů, co jsou na internetu. Proto je důležité se postarat o to, aby i ony si získaly své místo na výsluní vyhledávání.
VPS Centrum
Vyzkoušejte zdarma naši aplikaci pro správu serveru a domén. Budete si připadat jako zkušený administrátor.
Na WordPressu se SEO řeší výhradně skrze pluginy. Ovšem, jde pouze jen o dílek mnohem komplexnější skládačky. Vám jakožto začátečníkům, či mírně pokročilým, bude bohatě stačit, když se v SEO zaměříte na tyto následující oblasti:
- Přesměrování 301, 302 – Což se hodí, pokud řešíte přechod ze starého webu na nový.
- Stavové kódy 404 – Nezůstaly někde rozbité odkazy s kódem “stránka nenalezena”?
- Výskyt a správná sémantika nadpisů – na jedné stránce můžete mít několik nadpisů h2, h3, h4, ale ideálně pouze jeden unikátní h1.
- Interní prolinkování webu – Dá se plynule procházet vaším webem, na všechny stránky?
- Meta informace – Titulky a popisky jednotlivých příspěvků, to samé i pro jednotlivé stránky. Vše je součástí on-page SEO. K čemu je to dobré?
- Správné formáty obrázků – Zobrazujte obrázky ve formátech nové generace? Pro převod do formátu WebP pomůže i některý z pluginů.
- Alt text/popisky – Splňující podmínky přístupnosti webu.
- Nice2have – Strukturovaná data.
- Napojení na analytické nástroje Google search console a Google Analytics.
- A v neposlední řadě i výběr správného SEO pluginu, který vám se spoustou z nich pomůže.
A jak na to? Ve WordPress repozitáři je pluginů, které se zabývají SEO, skutečně hodně. Jak poznat ty správné rozepisujeme v našem dalším článku.
My jsme si pár těch hojně stahovaných osobně vyzkoušeli. Testovali jsme jen základní nezbytné kroky, které vám jako začátečníkům zatím postačí. Jak na komplexnější SEO se můžete podívat do našeho Velkého SEO průvodce.
Základní SEO funkce | Rank Math SEO | Yoast SEO | All in One SEO | SEOPress | The SEO Framework |
Intuitivní nastavení a pochopitelnost | Mírně složitější | Snadné | Zbytečně složité | Zbytečně složité | Zbytečně složité |
Optimalizace Meta | ✅ | ✅ | ✅ | ✅ | ✅ |
Počet klíčových slov k optimalizaci | Maximálně 5 | Pouze 1 | Pouze 1 | Neomezeně | ❌ |
Editace souboru robots.txt | ✅ | ✅ | ❌ | Až v placené verzi | ✅ |
Editace souboru .htacces | ✅ | ❌ | ❌ | ❌ | ❌ |
Monitoring 404 | ✅ | ❌ | Až v dražší PRO verzi | Až v placené verzi | ❌ |
Strukturovaná data | ✅ | Až v placené verzi | Až v dražší PRO verzi | Až v placené verzi | Placený doplněk |
Přesměrování stránek | ✅ | Až v placené verzi | Až v dražší PRO verzi | Až v placené verzi | ❌ |
Lokální SEO | ✅ | Placený doplněk | Až v dražší PRO verzi | Až v placené verzi | Placený doplněk |
Export a import dat z jiných SEO pluginů | ✅ | ✅ | ✅ | ✅ | ❌ |
Rank Math SEO
Rank Math jsme umístili na první pozici už jen proto, že je v dnešní době jeden z nejpopulárnějších SEO pluginů pro WordPress. Ačkoliv je počet jeho aktivních instalací “nižší”, už teď se dá říct, že se o své místo na výsluní pere s pluginem Yoast SEO (který je nejstahovanější). Ten je na trhu WordPress pluginů mnohem déle.
Jeho hlavním cílem, a samozřejmě cílem každého SEO pluginu, je pomoci uživatelům optimalizovat obsah webových stránek pro vyhledávače. Je to jeden z aspektů jak dosáhnout lepšího umístění ve výsledcích vyhledávání. Vypíchneme pár klíčových vlastností, díky kterým si Rank Math získává na své oblibě.
Co v pluginu Rank Math oceníte
- Průvodce nastavením: Rank Math vás prakticky povede za ruku a i méně zkušený uživatel si zvládne SEO nakonfigurovat sám. Krok za krokem s ním nastavíte jak optimalizaci, tak i všechny další důležité aspekty, ke kterým Google přihlíží. Dokonce i sitemapu stránek nebo nástroj pro nastavení a správu přesměrování URL.
- Znalostní databázi, která je integrovaná přímo v průvodci nastavením, případně kurz instalace:
- Integrované Rich snippety (Google Schema Markup), pro jiné známé jako strukturované úryvky, a možnost jejich konfigurace.
- Integrace s konzolí Google Search Console a Google Analytics, přičemž vám Rank Math SEO ušetří spoustu času tím, že zobrazí důležité informace o vašem webu přímo ve WordPress administraci.
- V nastavení Google Analytics nabízí i možnosti vyloučit přihlášené uživatele.
- Hodnocení klíčových slov Googlu, a sledování jejich pozic.
- Monitoring 404 – stránek se stavovým kódem “nenalezeno”.
- Okamžité indexování – Rank Math využívá službu “IndexNow”, se kterou umí odeslat vyhledávačům informaci o jakékoliv změně obsahu (když něco publikujete, aktualizujete nebo smažete).
- A v neposlední řadě i “Content AI”, která pomáhá s vytvářením personalizovaného obsahu pro váš web nebo blog.
Přehled všech funkcí najdete na oficiálních stránkách WordPressu.
Případně mrkněte na video, jak s pluginem pracovat:
Freelo - Nástroj na řízení úkolů a projektů
Přidej se, pozvi svůj tým a klienty, rozděl práci a sleduj, jak se úkoly dají do pohybu.
Další super výhodou je, že Rank Math je postavený na modulech a ty jsou přehledně zobrazené na dashboardu pluginu. Z jednoho místa můžete funkce jednoduše povolit nebo zakázat. Zkrátka nastavit jen to, co skutečně nebo nejvíce potřebujete.
Rank Math (ostatně i další testované pluginy) dovoluje snadný import dat z jiného SEO pluginu. Uživatelé například často přechází z pluginu Yoast SEO. Tím nechceme říct, že Yoast SEO nestojí za vyzkoušení, na ten jsme také nedali dopustit, avšak jde o starší plugin a spoustu svých pokročilejších funkcí nabízí až v prémiové verzi. Nicméně i jeho vlastnosti si rozebereme, ať si můžete rozhodnout sami, který stojí za to víc.
Yoast SEO
Yoast SEO je nejznámější a stále nejstahovanější SEO plugin, který najdete v repozitáři WordPressu. K dnešnímu dni sčítá zhruba 5 milionů aktivních instalací.
Co umí bezplatná verze Yoastu
- Import a Export dat – Importujte nastavení z jiných SEO pluginů a exportujte nastavení pro znovupoužití na (jiném) webu.
- Editaci souborů – Umožňuje rychle měnit důležité soubory pro vaše SEO, jako soubor robots.txt, anebo .htaccess.
- Hromadnou editaci Meta informací – Umožňuje rychlou změnu názvů a popisů příspěvků a stránek bez toho, abyste museli otevírat v editoru každou stránku.
- Optimalizovat web pro lepší SEO – Můžete tak nechat svůj web zrychlit. Yoast získá přehled o interním prolinkování, struktuře propojení a dalších aspektech a nastaví optimální způsob ukládání dat.
Co navíc umí placená prémiová verze
- Generování obsahu umělou inteligencí: Pro rychlé vytváření Meta informací (titulků a popisků).
- Kontroluje nefunkční odkazy: Jednoduchý manažer přesměrování.
- Návrhy superrychlých interních odkazů.
- Optimalizaci náhledu na sociálních sítích: Facebook & Twitter.
- Více klíčových frází: Pro zvýšení dosahu obsahu.
- SEO cvičení: Průvodce při řešení rutinních SEO úkolů.
- 24/7 e-mailová podpora.
- Bez reklam!
Přehled všech funkcí najdete na oficiálních stránkách WordPressu.
Přestože si plugin Yoast SEO stahuje nejvíce uživatelů, o své prvenství soupeří s pluginem Rank Math a rozděluje komunitu WordPressu na dva tábory. Oba pluginy totiž nabízejí silné funkce pro SEO, avšak v něčem se od sebe dost liší. Takže, který z nich je lepší?
Hlavní rozdíly mezi Rank Math SEO a Yoast SEO
Zaměřili jsme se na některé z nejdůležitějších SEO aspektů a zde je výsledek:
Uživatelské rozhraní a použitelnost
Yoast SEO: Nabízí čisté a intuitivní uživatelské rozhraní s jednoduchými a přehlednými nápovědami. Pro běžného uživatele nabízí snadno pochopitelnou optimalizaci např. Meta informací (titulků a popisků příspěvku) i jiných základních funkcí.
Ve své free verzi dokáže posoudit, zda je obsah dostatečně čitelný a umí provést základní SEO analýzu a navrhnout případné vylepšení obsahu.
Yoast má dokonce funkci ‚‚Inclusive language’’, která zjišťuje, zda je obsah dostatečně čtivý pro určité sociální nebo věkové skupiny (hodnotí 7 faktorů).
Rank Math SEO: Má moderní a přizpůsobitelné rozhraní s více detailními nastaveními, což ale může být pro začátečníky trochu složitější.
Analýza klíčových slov
Yoast SEO: Ve své základní (neplacené) verzi umožňuje analýzu pouze jednoho klíčového slova na příspěvek.
Rank Math SEO: Nabízí analýzu více klíčových slov (maximálně však 5) i v bezplatné verzi.
Funkce a integrace
Yoast SEO: Umožňuje spoustu základních SEO funkcí, které běžnému uživateli stačí, rozšířené funkce nabízí až ve své placené verzi. Yoast má pro různé služby zvlášť placené addony (doplňky). Například WooCommerce doplněk vás vyjde na dalších 79 USD, Local SEO Yoast také na 79 USD (doplněk pro lokální SEO).
Rank Math SEO: Oproti Yoastu nabízí více funkcí v základní verzi, včetně integrace se strukturovanými daty (rich snippets), přesměrování a automatického monitoringu chyb 404.
Podpora
Yoast SEO: Poskytuje rozsáhlou online dokumentaci a e-mail podporu 24/7 pro placené uživatele. Pro jakékoliv rady jde napsat do Facebookové skupiny WordPress CZ/SK anebo využít jejich help nebo SEO trénink pro začátečníky zdarma.
Rank Math SEO: Má aktivní komunitní fórum a znalostní bázi, která nabízí podporu pro všechny uživatele, včetně těch, kteří používají bezplatnou verzi.
Cena
Yoast SEO: Má bezplatnou verzi s omezenými funkcemi, pokročilé funkce nabízí až ve svém placeném členství. Prémiová verze vychází na 99 EUR ročně.
Rank Math SEO: Nabízí štědrou bezplatnou verzi s mnoha funkcemi, které jsou u jiných pluginů placené. Rank Math nabízí členství aktuálně od 59 USD/rok až po 499 USD/rok pro neomezené množství webů.
Přizpůsobitelnost
Yoast SEO: Je méně přizpůsobitelný v porovnání s Rank Math.
Rank Math SEO: Nabízí více možností pro pokročilé uživatele, včetně detailních nastavení pro různé typy obsahu.
Pokud bychom to měli shrnout. Pro svou intuitivnost a snadnou optimalizaci příspěvků bychom doporučili plugin Yoast SEO. Většině začínajících uživatelů jeho základní funkce postačí. Ovšem, pokud jste SEO hračičky, Rank math nabízí širší pole funkcí i ve své bezplatné verzi. Pozitivně hodnotíme i jeho zapínání a vypínání modulů, které Yoastu chybí.
Máte Yoast SEO instalovaný a nevíte, jak na něj? Mrkněte na video průvodce nastavením pluginu:
The SEO Framework (TSF)
O pluginu The SEO Framework koluje v komunitě WordPressu tvrzení, že by mohl být fajn alternativou k Yoast SEO. Je skutečně lepší než Yoast? a co vlastně umí?
Ale nejprve čísla. K dnešnímu dni si jej stáhlo 100 000 uživatelů a poslední aktualizace proběhla před 3 měsíci. Kdo nás dlouhodobě sleduje už ví, že taková frekvence není pro plugin zrovna dobrým ukazatelem. Rovnice je jednoduchá. Čím častěji probíhají nutné opravy a vylepšení ze strany programátorů pluginů, tím lépe.
Jeden ze členů týmu TSF o něm tvrdí:
Najväčší problém všetkých pluginov, nie len SEO, je bezpečnosť. Za 4+ roky čo existujeme nebola objavená ani jedna bezpečnostná diera v TSF. Dokonca sme našli v Yoast SEO dieru ktorú tam chlapi mali od verzie 1. A to majú 80 ľudí v tíme, my sme 2. A sme jediný SEO plugin čo nikdy nemal coderisk väčší ako 0.
Pierre LeBaux – Sales And Marketing Specialist
Protože se nejvíce porovnává právě s Yoast SEO, porovnáme funkce spolu s tím, co už známe z Yoastu.
Co plugin umí ve free verzi
- Automatické vytváření Meta informací.
- Optimalizace snippetů pro články.
- Nastavení a optimalizace Meta Open Graph.
- Integrace se sociálními sítěmi.
- Nastavení a automatické vytváření sitemap.
- Nastavení pravidel indexace pro soubor robots.txt.
Pro pobavení. Všimněte si, jak krkolomně se v pluginu překládá „dashboard“.
Co plugin nemá a uživatelé by mohli potřebovat
- Import dat z jiných pluginů – Jako alternativu řešení doporučuje další plugin SEO Data transporter.
- Živý náhled snippetů pro mobil i desktop – Což Yoast naopak řeší dokonale.
- Hromadnou editaci obrázků a snippetů – Další výhoda Yoastu.
- PRO verzi pluginu – veškeré pokročilé funkce lze vyřešit placenými doplňky.
Kompletní přehled funkcí najdete na oficiální stránce WordPressu.
Sečteno podtrženo. Oproti Yoastu plugin neumí nic zásadně jiného, co by stálo za zmínku. Nicméně jej nechceme hanit. Zdá se, že na použití je pochopitelný a jako výhodu vidíme fakt, že datově je o něco lehčí, což pozitivně působí na rychlost webu. Spousta věcí je předvyplněná či nastavená automaticky, takže pokud se nechcete o nic starat, je plugin skvělou volbou.
All In One SEO (AIOSEO)
Další z řady velmi populárních SEO pluginů je All In One SEO (známý také jako AIOSEO).
K dnešnímu dni si ho stáhlo úctyhodných 3 miliony uživatelů. Má spoustu fajn funkcí a mnoho z nich se ovládá v nastavení pluginu.
Po instalaci vás plugin vyzve k základnímu nastavení. To zahrnuje důležité informace o webu (logo, adresu firmy, zobrazení příspěvků a další). Plugin vás provede každým krokem procesu, je to otázka jen pár minut. Přestože jde o víceméně jednorázovou akci, má vliv na návštěvnost vašeho webu po celou dobu jeho fungování.
Pozitivně hodnotíme návod na průvodce krok za krokem a tipy, jak zlepšit SEO, nicméně bychom ho čekali spíše na začátku samotného nastavení. Když bychom totiž měli porovnat, jak se nám s pluginem pracovalo už v samotném průvodci nastavením, tak už tam bylo jeho ovládání zbytečně složité.
Co dovoluje bezplatná verze pluginu
- Optimalizovat úryvky pro výsledky vyhledávání (včetně nastavení klíčového slova, úprava snippetu, og snippetu).
- Základní SEO analýzu (celého webu i jednotlivých příspěvků) a skóre čitelnosti příspěvků.
- Funkci “Headline Analyzer” – Hodnotí stávající nadpis a zároveň pomáhá nastavit optimální pro každý příspěvek.
- Dovoluje integraci pluginů pro analytiku, se kterým máte přehled, jak lidé nacházejí a používají váš web.
V nástěnce pluginu (už v jeho free verzi) najdete “SEO Site Score” a “AIOSEO overview”, které vám dají rychlý feedback, jak je na tom váš web. Zároveň i panel, kde máte možnost rychle kontaktovat podporu nebo se propojit s komunitním fórem, pokud něčemu nerozumíte. Bohužel zatím jen v EN.
V detailu příspěvku najdete vpravo panel, kde můžete SEO příspěvku ovládat. Zároveň i skóre pro každý příspěvek.
Bohužel, zde a ani v obecném nastavení, není na první pohled zřejmé, které z funkcí jsou až součástí PRO verze, což může být pro spoustu uživatelů zbytečně matoucí.
V placené verzi AIOSEO nabízí celkem 4 tarify, avšak dva přímo doporučují
Vlastnosti | AIOSEO Basic | AIOSEO PRO |
Cena | 49 USD/rok | 179 USD/rok |
Počet webů | 1 | 10 |
Optimalizace klíčových slov | Neomezeně | Neomezeně |
SEO pro WooCommerce | ✅ | ✅ |
Sitemapa | ✅ | ✅ |
Integrace sociálních sítí | ✅ | ✅ |
Analýza SEO | ✅ | ✅ |
Strukturovaná data – Pomáhají vyhledávacím robotům lépe porozumět obsahu stránky | ❌ | ✅ |
Lokální SEO | ❌ | ✅ |
SEO obrázků | ❌ | ✅ |
Správa přesměrování | ❌ | ✅ |
Abychom to shrnuli. AIOSEO nabízí spoustu fajn, dostačujících funkcí pro začátečníky a základní SEO už ve své základní verzi. Pozitivně například hodnotíme jeho analyzátor nadpisů, který jiné pluginy nemají. Nicméně, i tak nám přišlo ovládání pluginu zbytečně složité.
Na kompletní přehled funkcí pluginu můžete mrknout na oficiálních stránkách WordPressu.
SEOPress
Nejméně instalovaným pluginem je SEOPress. K dnešnímu dni jde o 200 000 aktivních instalací.
Co umí bezplatná verze
- Optimalizovat meta informace (včetně og pro sociální sítě).
- Analýza obsahu s neomezeným počtem klíčových slov.
- Okamžité indexování nově vytvořených příspěvků (SEOPress dá vědět vyhledávačům o provedených změnách za vás).
- Nastavení přesměrování přímo v konkrétním příspěvku.
- Integrace Google Analytics a jiných nástrojů pro kontrolu návštěvníků.
- Tvorbu sitemapy.
- Obrázkové SEO (okamžité nastavení ALT popisků, titulků a jiných atributů).
Podobně jako Yoast SEO, má svůj SEO panel pro optimalizaci úryvků vyhledávání (snippetů) přímo pod příspěvkem. Na první pohled však možná zbytečně složitě řešený.
Velké plus je jejich nabídka bezplatných výukových SEO programů, ale bohužel na ně nenarazíte přímo na svém webu v dashboardu ani nikde jinde. K nalezení jsou na jejich oficiálních stránkách. Což je možná škoda.
Placená verze nabízí
- Content AI – tvorba obsahu pomocí umělé inteligence.
- Generování meta informací pomocí umělé inteligence.
- Podpora většiny strukturovaných dat Schema.org.
- Statistika Google Analytics zabudovaná přímo v dashboardu.
- Hromadná editace příspěvků.
- Lokální SEO.
- Implementace WooCommerce.
- Úprava souboru robots.txt a .htacces.
- Monitoring 404 a jeijch automatické přesměrování na úvodní stránku.
Na kompletní přehled funkcí mrkněte na oficiálních stránkách WordPressu.
Sečteno podtrženo, SEOPress nás ve svých funkcích příliš neoslovil. Jeho ovládání se zdá zbytečně složité a v jeho základní verzi toho pro začátečníky příliš nenabízí. Co umí by spíš nadchlo více pokročilé uživatele. Avšak nás příjemně překvapila jeho analýza obsahu s neomezeným počtem klíčových slov na příspěvek, což jiné pluginy nenabízí.
SEO problémy, o kterých se nemluví a ani pluginy je nespraví
Známý markeťák Pierre LeBaux promluvil na WordCampu Praha v roce 2020 právě o SEO. Respektive se o podělil o to, jak se má malý český WordPressák s 1 000 problémů a 1 rozpočtem v SEO vůbec orientovat.
My si z jeho přednášky odnášíme pár důležitých breakpointů, které by si měl každý, kdo má svůj web, zapsat za uši:
- SEO začíná před samotným WordPressem (pluginy nejsou spásné, myslete i na dobrou doménu s dobrým backlinkem).
- Google guidelines čte jen 1 % uživatelů, což je škoda. Odpovídá totiž na spoustu často řešených SEO problémů na Googlu.
- Multifunkční pluginy, které řeší několik věcí najednou nevybírejte. Vždycky volte takový plugin, který se soustředí na jedno, ale za to pořádně.
- Pokud váš web nesplňuje User Intent (pokud nikoho nezajímá a neplní svůj účel), ani svěcená voda ho nespasí, nýbrž plugin.
- Obsah je král (ještě stále). Tvorbu obsahu nenechávejte pouze na AI (pokud ji neumíte perfektně využívat). Mějte pevné základy v obsahu s přidanou hodnotou pro lidi, v kvalitních zpětných odkazech a pište pravidelně zajímavé příspěvky.)
- Což navazuje na další fakt → Ani nabušený feature snippet vaše SEO nezachrání, pokud je plný nesmyslů.
- Zaměřte se na lokální SEO. To znamená, vytvářejte užitečný obsah pro místní publikum. Zvýšíte tak své šance na své místo v Local web packu.
Za nás bychom ještě doplnili
- Zaměřte se na relevantní klíčová slova a fráze – Víte, jak vybrat správná klíčová slova pro váš web? Kdo je vaše publikum, co je zajímá a co na vašem webu hledají? Vytvořte si analýzu klíčových slov a zahrňte všechny relevantní fráze do vašeho obsahu (což se týká i nadpisů, meta popisků atd.) Jak na analýzu klíčových slov?
- Optimalizujte správně obsah – Používejte meta značky h1, h2, optimalizujte obrázky a jiná multimédia, s tím souvisí i datová zátěž (pokud máte více obrázků na webu, zvažte využití cloudu).
- Nezapomínejte i na technické SEO Myslete na strukturu URL adres. Všechny by měly mít jednotný tvar. Více se problematice nastavování trvalých odkazů věnujeme v našem dalším dílu.
- Máte dostatečně rychlý web? Nezapomeňte, že lidé už dnes nechtějí na načtení čekat déle než 2 s. Rychlost načítání stránky můžete změřit pomocí online nástrojů. Nebo mrkněte na náš mega článek, jak zrychlit web.
- Nezapomeňte na responzivní design – Máte web přizpůsobený mobilům?
- Měřte a analyzujte data – Sledujte výkon vašeho webu pomocí analytických nástrojů jako Google Analytics nebo Google search console. Obojí už umí integrovat i SEO pluginy. Ze získaných dat získáte relevantní feedback pro spoustu nezbytných úprav.
Teď už víte dost, abyste si zvládli vybrat ten pravý SEO plugin pro vás. Připomínáme, že jde jen o malý obrázek z pestré nabídky SEO pluginů, co jsou na trhu. Pokud byste si s čímkoliv nevěděli rady, neváhejte se zeptat ve facebookové skupině WordPress CZ/SK – rady a tipy, anebo WordPress diskuze. Je plná méně i více zkušených wordpressáků, kteří vám rádi pomohou.
Jedna malá rada na závěr. Je dobré využívat některý ze SEO checklistů, se kterým na nic podstatného nezapomenete. Abyste měli jistotu, že máte skutečně kvalitní zdroj informací, o jeden takový se s vámi podělíme. Jeho autorem je sám Pavel Ungr, machr na SEO: